Koppel achter Glowi (Het Poetsbureau) verrast met dubbele sprong naar bedrijfscommunicatie

Koppel achter Glowi (Het Poetsbureau) verrast met dubbele sprong naar bedrijfscommunicatie
Jo Mellemans en Elly Huysmans – foto Glowi

De groeimachine van Glowi, vooral bekend van de huishoudhulpdienst Het Poetsbureau, blijft op volle toeren draaien. Het grootste dienstenchequebedrijf van het land breidde deze week uit naar een heel andere sector: marketing en bedrijfscommunicatie.

In het nieuws: Het Limburgse koppel Jo Mellemans en Elly Huysmans, de stichters van Het Poetsbureau in 2007 en co-CEO’s van Glowi, kondigden een dubbele overname aan:

  • Glowi neemt meerderheidsparticipaties in zowel het reclame- en PR-bureau RCA (75 medewerkers) als communicatiebureau HeadOffice (40 medewerkers).
  • De twee bedrijven gaan een nieuwe marketing- en communicatiepoot vormen binnen de Glowi-groep. Tegelijk stappen ook de huidige aandeelhouders van RCA en van HeadOffice in het kapitaal van Glowi.
  • “Beide bureaus behouden hun eigen identiteit en management, al zal er wel gezocht worden naar synergie en complementariteit”, klinkt het.

👉 “Met deze overname openen we de deur naar de marketing- en communicatiesector”, zegt Mellemans in een communiqué. “We werken al zeven jaar samen met RCA en bovendien was ik als extern bestuurder al drie jaar nauw betrokken bij het bedrijf. Dit voelt dus als een hele logische, natuurlijke stap.”

Buy-and-build

Meer achtergrond: Glowi had eerder aangegeven te willen diversifiëren in zijn dienstenaanbod, zowel naar consumenten (B2C) als naar bedrijven (B2B) toe. De deze week aangekondigde transacties passen duidelijk in het tweede luik.

  • Glowi is het grootste en snelst groeiende dienstenchequebedrijf van het land, met 15.000 huishoudhulpen. Het Poetsbureau, het bedrijf waar het allemaal mee begon, is wellicht nog steeds het bekendste merk.
  • De groep is naar eigen zeggen de grootste private werkgever in Vlaanderen en de marktleider in huishouddiensten in België.
  • De laatste jaren evolueerde Glowi naar een aanbieder van verschillende diensten, zoals Glowi Jobs (HR-uitzendbureau), Glowi Facilities (onderhoudsdiensten voor bedrijven) of CaptainWork (employer branding).
  • De rode draad volgens het bedrijf? “We ontzorgen zowel particulieren als bedrijven. En we denken met hen mee over welke diensten ze nodig hebben.”
  • In ondernemersjargon heet Glowi’s strategie buy-and-build: bedrijven opkopen voor verdere groei, zowel van de groep zelf als van de overgenomen bedrijven. Wat daarbij helpt is dat Mellemans en Huysmans BNP Paribas Fortis Private Equity als stevige mede-aandeelhouder aan boord hebben.

Opmerkelijk: Het Limburgse ondernemerskoppel dacht het rustiger aan te doen, maar zijn opnieuw de twee co-CEO’s van Glowi. Manager Hannah Spaepen werd in december 2022 aangetrokken voor de dagelijkse leiding, aanvankelijk samen met het koppel Mellemans-Huysmans. In november 2023 werd Spaepen dan de enige CEO, met Mellemans en Huysmans meer in een strategische rol vanuit de raad van bestuur. Maar recentelijk verliet Spaepen alweer het bedrijf.

Vermeldenswaardig: Huysmans werd vorige maand nog bekroond tot Vrouwelijke ondernemer van het jaar.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.