Containerschepen over de hele wereld hebben moeite om de enorme vraag van bestellingen op te volgen. Er wordt verwacht dat de opkropping in havens en hogere transportkosten een globaal herstel na de pandemie aanzienlijk zullen vertragen.
Tijdens de lockdowns bestellen heel wat mensen nieuwe meubelen en goederen online. Het aantal goederen dat per schip wordt verzonden is sinds de zomer dan ook flink uit de hand beginnen lopen. De containerschepen kunnen de groeiende wachtlijst van goederen sinds januari steeds minder goed bijbenen. Onlangs steeg het aantal verschepingen naar de Verenigde Staten zo drastisch dat de havens langs de westkust de druk niet meer aankonden.
De aanhoudende problemen zorgen voor een domino-effect binnen de transportwereld. Volgepakte havens veroorzaken een opstapeling van niet-geleverde containers vol producten. Vervolgens moeten er meer containerschepen uitrukken om die achterstand in te halen en gaat de algemene transportkost ook omhoog. Bedrijven zoals Ikea moesten daardoor al wereldwijde vertragingen op bestellingen aankondigen.
Nog nooit zo druk op zee
Een van de grootste uitschieters is het scheepsverkeer tussen de VS en Azië. Sinds december schoot het aantal verschepingen tussen de twee regio’s omhoog met maar liefst 28 procent. Volgens het Maritieme Centrum van Japan was dat al de vijfde keer op rij dat de maandcijfers stevig stegen.
Zeker de connectie tussen de VS en China staat onder hevige druk. Een container van Shanghai naar LA sturen, kostte in januari al 3.300 euro meer dan de maand ervoor. Volgens de haven van Shanghai is het prijskaartje van een containerverzending inmiddels 2,4 keer zo duur als vorig jaar.
De prijzen voor verzendingen tussen Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika zijn nog nooit zo hoog geweest sinds 2009. In sommige gevallen spreekt men zelfs van een verzesvoudiging van de prijs. Als de situatie niet snel verbetert, kan dit schokgolven door de wereldwijde economie jagen.
Ademruimte tijdens Chinees nieuwjaar?
Volgens scheepsbedrijven A.P. Moller-Maersk en Mediterranean Shipping Company worden binnenkort zeker vier routes vanuit China tijdelijk afgezegd om de druk op havens weg te nemen. Dit zal gebeuren tijdens Chinees nieuwjaar, wanneer de meeste Chinese zeelieden vrijaf nemen voor een aantal weken.
Er wordt verwacht dat de Chinese containerschepen vanaf februari terug aan volle kracht zullen uitrukken. China verwacht dit jaar namelijk een enorme toelevering van auto-onderdelen en halfgeleiders voor de toenemende productie van elektrische wagens. Toch zullen de Amerikaanse havens, die ook geplaagd worden door uitbraken van het coronavirus, nog even moeten zweten voor ze verlost worden.