Giorgio Armani (84) zit op een fortuin van meer dan 5 miljard euro

Giorgio Armani is één van de rijkste mensen uit de modesector. De Italiaanse ontwerper is volgens Bloomberg op 84 jaar ongeveer 5,2 miljard euro waard. Dit is hoe de modegoeroe zijn fortuin gebruikt.

Op meer dan 5 miljard euro schat Bloomberg het fortuin van Giorgio Armani, maar Forbes doet er nog een schepje bij. Het magazine heeft uitgerekend dat de ontwerper wel eens bijna 6,5 miljard euro kan bezitten, wat hem bij de 200 rijkste mensen op aarde zou rangschikken.

Armani heeft zijn geld natuurlijk niet enkel in de modewereld verdiend. Als een succesvol zakenman voegde hij ook accessoires, parfum, make-up, sportkledij, interieur, vastgoed, restaurants, hotels en zelfs chocolade aan zijn imperium toe.

De Italiaan bezit dan ook tal van woningen, verspreid van Italië tot het zuiden van Frankrijk en zelfs het Caraïbisch eiland Antigua. Daarnaast heeft hij ook een 64 meter lang superjacht.

Giorgio Armani

De roots van Giorgio Armani liggen in de Italiaanse stad Piacenza, in het noorden van het land. Hij werd in 1934 geboren en volgde de studierichting medicijnen aan de universiteit van Piacenza. Na twee jaar werd hij opgeroepen voor zijn militaire dienst. Gedurende zijn vrije tijd werkte Armani voor het warenhuis La Rinoscente. Daar stond hij in voor het aankleden van de etalages. Uiteindelijk schopte hij het tot verkoper, en zo zette hij zijn eerste stappen in de modewereld.

In 1965 ging Armani aan de slag bij het modehuis Nino Cerruti, waar hij zijn toekomstige zakenpartner, Sergio Galeotti, ontmoette. Tien jaar later richtten ze samen hun eigen modehuis op: Giorgio Armani SpA. Zelf mocht Armani zich over het creatieve luik bekommeren, terwijl Galeotti het zakelijke werk voor z’n rekening nam. De ontwerper was op dat moment een veertiger en hier begon hij zijn fortuin te vergaren.

“Het ogenblik dat je de kaap van 40 jaar passeert, is een moment van bewustwording”, zei Armani enkele jaren geleden in een interview. “Het is pas het begin. Ik heb altijd geloofd dat er tijd nodig is om je manier van denken te bevestigen. Je moet kunnen experimenteren.”

Getty Images

Modehuis

Giorgio Armani SpA groeide snel, en in 1979 breidde het modehuis haar activiteiten uit naar de Verenigde Staten. Een jaar later werd de ontwerper wereldberoemd, omdat hij de kleren van acteur Richard Gere voor de film American Gigolo mocht ontwerpen.

Ondanks de dood van zijn partner in 1985 bleef Armani zijn modehuis uitbreiden. Hij lanceerde ook nieuwe merken, zoals Emporio Armani. Intussen had hij er ook een belangrijke groep klanten bij: beroemdheden. Sterren begonnen steeds meer interesse te tonen in de ontwerpen van Armani.

Eigen stijl

De ontwerper pakte ook meer en meer met zijn eigen stijl uit, en hij stond erom bekend kleren te maken die zowel door mannen als vrouwen kunnen worden gedragen. “Ik was de eerste om het imago van mannen te verzachten, en dat van vrouwen te verharden”, zei hij ooit over zijn creaties. “Ik kleedde mannen in vrouwelijke stoffen, en stal van mannen wat vrouwen wilden en nodig hadden: het kostuum.”

Natuurlijk heeft Armani ook veel avondjurken voor vrouwen ontworpen. Volgens het blad Vogue heeft hij “meer dan een paar beroemde vrouwen op de rode loper het gevoel gegeven dat ze een keizerin zijn”.

Zijn doorgaans minimalistische stijl heeft te maken met zijn verleden. “Instinct is essentieel. Ik heb altijd het idee gewaardeerd om meer te doen met minder. Dat heeft misschien te maken met mijn familie – we hadden heel weinig, maar mijn moeder liet ons nooit zonder iets gaan. Ik hou ervan dat iets eenvoudig is, niet te luid. Iets wat je van dichtbij kunt waarderen. Mijn creatieve proces is een voortdurende heruitvinding van dat basisidee.”

Hotels en restaurants

In 2005 opende hij Armani Hotels & Resorts, dat zowel in Italië als Dubai luxehotels heeft. In 2016 werd het hotel in Dubai zelfs uitgeroepen tot het meest luxueuze ter wereld. De locatie is bovendien uniek, want het omvat een stuk van de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. Binnen vinden gasten een spa, een nachtclub, drie restaurants, en natuurlijk exclusieve winkels Armani-winkels.

Het hotel organiseert regelmatig speciale evenementen rond mode. De nachtclub zou de essentie van het merk Armani moeten belichamen. Tot 3 uur ‘s nachts kunnen gasten er zich uitleven. Een kamer in het hotel is uiteraard erg duur. Reken minstens 600 euro per nacht voor de goedkoopste kamers.

EPA

In Milaan opende Armani in 2011 een luxehotel. Het openingsfeest werd door tal van bekende gezichten bijgewoond, zoals Isabelle Huppert, Maggie Gyllenhaal, Peter Sarsgaard en Jessica Alba.

Behalve hotels heeft Armani ook in de hele wereld eigen restaurants. Eén van de beroemdste is Armani/Ristorante op 5th Avenue in New York City. Voorts bezit hij bars in onder andere Cannes, Doha en Qatar.

Luxemerken

Daar is het niet bij gebleven, want Armani heeft nog tal van andere sectoren overspoeld met luxeproducten. Armani Casa is zijn merk voor interieurdesign. Samen met Mercedes-Benz ontwierp hij ook het sportieve automodel CLK, waarvan er slechts honderd gemaakt zijn.

Armani moet ook op zijn oude dag nog de wereld rondreizen, en dat doet hij soms met zijn privéjet. Vier jaar geleden vierde zijn modehuis de 40ste verjaardag, want ondanks al die andere bezigheden van de ontwerper, blijft mode wel het belangrijkste. Armani heeft intussen honderden winkels in Europa, de Verenigde Staten, China, Rusland, en nog veel meer locaties.

Huizen

Zijn fortuin investeerde Armani ook in huizen, want hij heeft er verschillende. Eentje ligt op het onbekende Italiaanse eilandje Pantelleria. Dat landgoed telt liefst zeven huizen, een zwembad, en hij heeft er zelfs personeel voor ingehuurd.

Hij bezit ook een huis op Antigua, en volgens geruchten zou hij ook in het skigebied St. Moritz een eigendom hebben. Behalve huizen heeft hij dus ook een luxejacht. Iedere zomer vaart Armani wekenlang met vrienden van Saint-Tropez naar de eilanden van de Middellandse Zee. Het interieur van zijn jacht heeft Armani natuurlijk zelf ontworpen.

Getty Images

Toekomst?

Armani zei enkele jaren geleden dat hij nog lang niet aan zijn pensioen denkt. Meer zelfs, hij wil de enige aandeelhouder van zijn imperium blijven tot aan zijn dood. Toch richtte hij in 2016 een fonds op dat de toekomst van zijn bedrijf moet verzekeren.

Er zijn verschillende personen die Armani zouden kunnen opvolgen. In een interview vermeldde hij onder andere al zijn twee nichtjes, zijn neef en zijn assistent, Pantaleo Dell’Orco. Maar wie zijn moderijk mag overnemen, blijft voorlopig een goed bewaard geheim.

Meer