Gevolgd worden via je smartphone: bedrijven verzamelen steeds meer locatiegegevens voor adverteerders en overheden

De industrie gericht op locatiegegevens groeit sterk. Steeds meer partijen verzamelen persoonlijke data met het doel deze te verkopen aan adverteerders… en overheden.

Bedrijven zoals Google, Amazon, Intel en AT&T doen flinke investeringen in technologie waarmee hun gebruikers nauwkeurig kunnen worden gevolgd. De markt die zich richt op het verkopen van locatiegegevens is namelijk naar schatting 12 miljard dollar waard. En de verwachting is dat deze door zal blijven groeien tot 25 miljard dollar in 2027.

Bij het bedrijf Outlogic (voorheen X-Mode) beginnen de prijzen voor een locatiedataset rond de 240.000 dollar per jaar. De klant krijgt hiervoor de 4-jarige locatiegeschiedenis van ruim 50 miljoen actieve gebruikers.

Veel smartphone-apps verzamelen, zonder dat de gebruiker het weet, de locatiegegevens van gebruikers. Dit gebeurt via gps of door IP-lokalisatie. Aan de hand van deze gegevens kunnen adverteerders meer gerichte reclames verkopen of hun doelgroep beter leren kennen. Echter biedt het ook de mogelijkheid aan repressieve overheden om bepaalde doelgroepen, zoals moslims of homoseksuelen, gericht te volgen.

Handel in gevoelige informatie

Uit onderzoek van het journalistieke platform The Markup blijkt dat in 2019 veel gevoelige data is verzameld door datahandelaren via apps voor moslims. En in 2021 kwam aan het licht dat de app Life360 een datagoudmijn was voor X-Mode/Outlogic. Met de app kunnen ouders hun kinderen via gps volgen.

Deze gevoelige informatie wordt ook gekocht door overheden. Zo kocht het Amerikaanse leger de locatiegegevens van moslims wereldwijd, die op het eerste gezicht een doodnormale app gebruikten om te kunnen bidden. Het leger betaalde hier 283.000 dollar voor.

Deze personen hadden vaak niet door dat ze via hun telefoon werden gevolgd. X-Mode verkocht namelijk informatie aan het Amerikaanse leger, verkregen via de apps Muslim Pro, Prayer Times en Qibla Compass. Het leger kon daarmee zowel in de VS als daarbuiten de locatie van Moslims volgen. X-Mode stelde dat de data 100 procent was geanonimiseerd. Echter tonen onderzoekers aan dat deze anonimisering niet veel waard is.

Database van 1,6 miljard personen

X-Mode was opgericht in 2013 en was gespecialiseerd in het verzamelen en verkopen van persoonsgegevens, verzameld via smartphone-apps. Later veranderde het zijn naam in Outlogic en breidde het bedrijf zijn database uit naar 1,6 miljard personen in 44 landen. Outlogic zegt zelf dat ze informatie hebben over zeker 25 procent van de volwassen Amerikaanse bevolking.

Vorig jaar nog kwam het nieuws naar buiten dat een homoseksuele Amerikaanse priester zijn ontslag heeft ingediend nadat zijn seksuele voorkeur via de locatiegegevens op zijn telefoon was onthuld. Het toont aan hoe gevoelig de gegevens zijn.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20