Elon Musks eerste ‘low cost’-model roept veel vragen op. Volgens sommige geruchten zou hij al bijna klaar zijn. Anderen temperen deze verwachtingen.
Er begint druppelsgewijs informatie naar buiten te komen over de meest langverwachte elektrische auto van Tesla. De autobouwer ontwerpt namelijk een voertuig dat veel betaalbaarder is dan het huidige gamma, een auto die slechts 25.000 dollar zou kosten, of ongeveer 21.000 euro. Dat is de helft van de prijs van een Model 3, de meest ‘betaalbare’ Tesla die momenteel te koop is.
Geruchten uit China
Weibo, de Chinese Twitter, begint te gonzen van geruchten dat de mysterieuze auto van Tesla wordt ontwikkeld in de Shanghai Gigafactory. Een goed ingelichte twitteraar beweert zelfs dat de eerste tests in China gepland zijn voor het einde van het jaar.
Met dit project wil Elon Musk een grotere markt veroveren dan de huidige clientèle, die welvarend genoeg is om te investeren in dergelijke auto’s. Begin 2020 stelde de ondernemer zich ten doel een ‘low cost’-model op de markt te brengen: “Over een jaar of drie is er een auto voor 25.000 dollar, en volledig autonoom”, beloofde hij. En het kan best zijn dat deze nieuwe Tesla eerder van de band rolt dan verwacht. Tenminste als de geruchten uit China worden bevestigd.
Maar niet alle waarnemers delen dit optimisme. Bij Electrek, bijvoorbeeld, geven ze toe dat er waarschijnlijk een prototype in ontwikkeling is. Al betekent dat niet dat de auto binnenkort de fabriek buiten rolt. De door Tesla beoogde kostenverlaging kan alleen worden bereikt met nieuwe batterijmodellen, die de helft goedkoper zijn dan de huidige modellen. Ze moeten ook vijf keer meer energie en tot 16 procent meer actieradius per oplaadbeurt opleveren. En het is waarschijnlijk dat de autobouwer de productie van deze batterijen zal uitbesteden aan een extern bedrijf, zoals CATL.
Geen haast
Om een nieuw voertuig op de productielijn te krijgen, moet een grote hoeveelheid van deze batterijen in voorraad zijn en moeten de poorten in de voertuigen compatibel en functioneel zijn. Dat kan een tijdje duren. Dat komt omdat Tesla nog maar net de eerste ladingen van zijn Model Y op de markt brengt. Het is onwaarschijnlijk dat de assemblagelijnen van de Gigafactory zo snel een nieuw voertuig zullen lanceren. De nieuwe Tesla-fabriek in Berlijn gaat pas in 2022 open. Volgens een analyse van de uitgelekte informatie zal de goedkopere Tesla de fabriek in 2023 verlaten, en zal het nog iets langer duren voordat hij op de markt komt.
Bovendien zou Tesla’s ‘goedkope’ auto een concurrerende actieradius moeten hebben in vergelijking met duurdere modellen van andere merken: een actieradius van 400 kilometer met een 50 kWh batterij is waarschijnlijk een realistische berekening. Maar veel meer weten we op dit moment niet.