Gentse start-up haalt 8 miljoen op voor slimme contactlens

Azalea Vision, een spin-off van de UGent en het Leuvense onderzoekscentrum Imec, heeft 8 miljoen euro aan financiering binnengehaald om een slimme contactlens te ontwikkelen voor mensen met oogafwijkingen. “Dit zal de levenskwaliteit van miljoenen patiënten aanzienlijk verbeteren.”

Verschillende investeringsmaatschappijen, waaronder het Leuvense investeringsfonds imec.xpand, pompen 6,2 miljoen euro kapitaal in de Gentse start-up. Daarbovenop krijgt het bedrijf een onderzoekssubsidie van 1,8 miljoen euro van het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (Vlaio).

Azalea Vision ontwikkelt een slimme contactlens die in staat zal zijn om de helderheid van het licht automatisch en dynamisch te filteren, specifiek afgestemd op de behoeften van elke patiënt. Meer nog: de lens zal tegelijkertijd ook de functies van een traditionele contactlens vervullen. De bedoeling is om de levenskwaliteit van miljoenen patiënten te verbeteren door hun lichtgevoeligheid te verminderen en hun gezichtsscherpte te verhogen.

Meer dan 25 miljoen mensen wereldwijd

De technologie, gebaseerd op jarenlang academisch onderzoek aan Imec en de UGent, moet soelaas bieden aan onder meer patiënten die lijden aan oogziektes zoals aniridie (onvolledige ontwikkeling van de iris), oculair albinisme (ontbreken van pigmenten in het oog) en migrainepatiënten.

“Meer dan 25 miljoen mensen wereldwijd lijden aan hoge lichtgevoeligheid en oogaandoeningen”, zegt Enrique Vega, CEO van Azalea Vision. “Alleen al in Europa, de VS en Japan zouden meer dan twee miljoen patiënten baat hebben bij de oplossing van Azalea Visions, waardoor in deze regio’s een zakelijke opportuniteit ontstaat van meer dan vier miljard euro per jaar.”

Foto: Azalea Vision

De slimme contactlens filtert binnenkomend licht in realtime door gebruik te maken van een dunne vloeibare kristalcel in combinatie met een op maat gemaakte microchip, legt CTO Andrés Vásquez Quintero uit. “Voor het eerst is er een oplossing die in staat zal zijn om zowel de gezichtsscherpte als de lichtgevoeligheid bij patiënten te verbeteren door de lichtniveaus dynamisch en op een gepersonaliseerde, niet-invasieve en gebruiksvriendelijke manier aan te passen.”

(bzg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.