De Amerikaanse autobouwer General Motors voegt via zijn dochtermerk Hummer een pick-up toe aan zijn elektrische portfolio. Dat schrijft de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
Het nieuwe model zou over twee jaar op de markt komen. De jaarlijkse oplage zou wel beperkt blijven.
Humvee
De Hummer is afgeleid van de Humvee, een terreinwagen die het bedrijf AM General voor het Amerikaanse leger bouwt. Ook de eerste generatie van de Hummer rolde in de fabriek van AM General van de band. Later nam General Motors de productie over.
De wagen wierp echter heel wat controverses op door zijn benzineverbruik en zijn grote ecologische voetafdruk. Tien jaar geleden besliste General Motors de Hummer uit productie te halen.
Die beslissing was grotendeels ingegeven door de doorstart die General Motors na zijn faillissement wou maken. Het schrappen van een aantal duurdere merken moest de kostenlast bij het concern verlagen.
Nu wil General Motors de Hummer als een milieuvriendelijke elektrische pick-up een nieuw leven inroepen.
Super Bowl
General Motors is niet het enige Amerikaanse automerk dat van een icoon gebruik maakt om een nieuwe elektrische lijn te introduceren. Ook rivaal Ford greep naar zijn dochtermerk Mustang om de nodige aandacht aan te trekken voor het debuut van zijn klimaatneutrale vloot.
The Wall Street Journal maakte nog bekend dat General Motors de elektrische Hummer in februari in een reclamespot voor de Super Bowl zou voorstellen. Voorts gaf de krant te kennen dat basketbalspeler LeBron James werd aangesproken om het model te promoten.
Voor de ondersteuning van de oorspronkelijke Hummers waren onder meer Arnold Schwarzenegger en Dennis Rodman aangetrokken.
De nieuwe Hummer zou worden gebouwd in de fabriek in Hamtramck, Detroit. General Motors reserveerde 3 miljard dollar om die fabriek voor de productie van elektrische wagens aan te passen.