Geef phishing geen kans

Geschreven met input van Phished

Een leven zonder internet is vrijwel ondenkbaar. Waar werknemers vroeger alles manueel of met een typemachine moesten doen, zijn ze vandaag enorm afhankelijk van hun computer. Met z’n allen gebruiken we het internet constant om ons werk te kunnen doen, en dat doen we routinematig en zonder nadenken. Daardoor staan we ook niet stil bij de gevaren die het internet met zich meebrengt. Niet iedereen heeft goede bedoelingen en belangrijke bedrijfsgegevens zouden wel eens in de verkeerde handen terecht kunnen komen. Als werknemer én werkgever moet je dan ook op je hoede zijn.

Bewustzijn creëren

In de eerste plaats moet je je bewustzijn creëren bij je werknemers. Ze moeten beseffen dat er cybercriminelen zijn die bedrijfsgegevens te pakken willen krijgen. Die werknemers moeten ook weten dat zulke criminelen erg professioneel te werk gaan en je een phishingmail niet zo makkelijk kan onderscheiden van een echte mail. Phishers weten namelijk heel goed hoe ze hun mails, sms-berichten en andere valkuilen moeten opzetten zodat ze erg realistisch lijken. Dat maakt het vaak moeilijk om te weten of je nu met een phishingbericht te maken hebt of niet. Je werknemers op tijd en stond informeren over de nieuwste phishingtechnieken is dus zeker geen overbodige luxe.

Leer de gevaren kennen

Heel wat bedrijven specialiseren zich in dit onderwerp en bieden een anti-phishing training aan op maat van jouw bedrijf. Op die manier kan jij je werknemers actief betrekken in de strijd tegen phishing en zo je IT-beveiliging optimaliseren. Tijdens deze training leren werknemers hoe zo’n mail er kan uitzien. Ze komen in contact met heel wat phishingvarianten, in een gecontroleerde omgeving weliswaar, en leren de gevaren herkennen. Het gaat hier dus om de juiste reflexen aanleren.

Interne campagnes om werknemers te testen

Een stap verder, en meteen een doeltreffende manier om na te gaan of je werknemers voldoende op de hoogte zijn van de online gevaren, is een interne phishing campaign opzetten. Daarbij stel je als bedrijf zelf een phishing e-mail op en stuur je die naar je medewerkers. Deze campagne is AI-gedreven, waardoor je op maat kan werken. Door mails te personaliseren kan je het bewustzijn van je werknemers erg goed testen: trappen ze in de val of zijn ze voorzichtig en hebben ze door dat dit een verdacht mailtje is? Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat je jouw medewerkers vooraf informeert over de gevaren van phishing voordat je de interne phishing campaigns opzet. Zo weten ze dat dit kan gebeuren en creëer je minder weerstand wanneer je de campagne effectief uitvoert. Het zorgt ervoor dat je werknemers elke dag waakzaam blijven voor mogelijke phishingaanvallen. Na afloop van de campagne kan je de resultaten delen, samen met enkele tips om dergelijke aanvallen in de toekomst beter te herkennen. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.