Game van het jaar is van Gentse makelij

Baldur’s Gate 3 is gekozen als de game van het jaar (Game of the Year, GOTY in gamers-jargon) voor 2023. En dat is absoluut geen verrassing, gezien de rol van het Belgische Larian Studios in de wereld van role-playing games, zelfs ruim voor de release.

Het spel: Voor wie niet bekend is met Baldur’s Gate, het is een franchise van role-playing games in de fantasiewereld van Dungeons & Dragons – zeer populair, ook in de filmwereld. De game is gemaakt door Larian Studios, gevestigd in Gent en Oudenaarde.

  • Het personage dat door de speler is gecreëerd, vormt een groep meer of minder gespecialiseerde bondgenoten die moeten samenwerken in gevechten, maar ook sociaal met elkaar omgaan. En het is juist deze karakterontwikkeling die aanzienlijk heeft bijgedragen aan het succes van het spel uit de Vlaamse studio.
  • De versie Baldur’s Gate 3 heeft de videogame-industrie echt op haar kop gezet. De wedergeboorte van een legendarische saga in een virtueel rollenspel, zorgvuldig geschreven en keuzes die daadwerkelijk invloed hebben op het verloop van het verhaal: het was het wachten waard sinds de aankondiging in 2019.

Het megasucces: Vanaf de eerste “bèta”-versies van het spel, die onvolledig werden onthuld, verwachtten gamers een fenomeen.

  • Resultaat: een enorm commercieel succes. Hoewel de exacte cijfers niet bekend zijn, sprak de Belgische ambassadeur in China in augustus van 5,2 miljoen verkochte eenheden op Steam. En dit is nog maar het begin, want het spel is net uitgebracht op de Xbox.
  • Een commercieel succes dat zich nu ook uit in een award. Baldur’s Gate 3 werd genomineerd in acht verschillende categorieën tijdens de ceremonie, gepresenteerd door niemand minder dan topacteur Timothée Chalamet, voordat het de prestigieuze eindprijs won. En toch was er concurrentie, met ‘The Legend of Zelda: Tears of Kingdom’ als een van de meest geduchte rivalen.

Tax shelter

Uitgezoomd: De bekroning is een mooie publiciteitsstunt voor de Belgische videogame-industrie, ook al moet worden gezegd dat er weinig spelers van het formaat en de reputatie van Larian zijn. De Belgische gamesontwikkelaars kunnen genieten van een tax shelter, een federaal fiscaal stimuleringsmiddel ter ondersteuning van culturele productie, dat pas in 2022 is uitgebreid naar de gamecreatie. Het systeem bestaat al sinds 2003 voor audiovisuele producties en sinds 2016 voor podiumkunsten.

(evb)

Meer