Het gaat niet goed met de champagneproducenten. De binnenlandse vraag naar champagne blijft dalen, en dat nadat de aangekondigde importheffingen door de VS en de naderende brexit de Franse bubbels parten speelt.
Hoewel globaal erkende merken zoals Dom Perignon van Moét en Perrier-Jouet van Pernod Ricard hun export konden opdrijven, is de binnenlandse markt nog steeds cruciaal. Ter illustratie: Vorig jaar kochten de Fransen 147 miljoen flessen champagne aan. Dat is drie keer zoveel als de VS en het Verenigd Koninkrijk samen.
Maar die binnenlandse vraag is al een decennium lang aan het dalen. In 2018 viel de verkoop terug met 6,5 miljoen flessen. Het ziet ernaar uit dat de neergaande spiraal zich ook dit jaar voortzet.
Goedkopere alternatieven
Mogelijks zal de daling nog forser zijn door een nieuwe wet die handelaars verbiedt om champagne aan minder dan 10 euro per fles te verkopen. De wet is bedoeld om de prijzen van de champagneboeren op peil te houden. Maar hierdoor konden handelaars naar aanleiding van de feestdagen niet uitpakken met promoties, en dat liet zich voelen. Volgens onderzoeksbureau Nielsen daalde de champagneverkoop tijdens de wijnbeurzen in de herfst met 34 procent.
Een andere trend is al jaren op gang. Steeds meer Fransen grijpen naar goedkopere alternatieven. De verkoop van Spaanse cava en Italiaanse prosecco in Franse supermarkten steeg vorig jaar met 58 procent, ondervond marktonderzoekbureau Symphony IRI.
Onzekere export
De export blijft voorlopig nog groeien, maar hoe lang nog? De grootste buitenlandse markt voor champagne is het Verenigd Koninkrijk, maar het is nog verre van duidelijk of dit ook nog het geval zal zijn nadat brexit voltrokken wordt. In geval van een harde brexit – een zonder handelsakkoord met de EU – zouden de prijzen serieus kunnen stijgen door importheffingen.
Idem dito in de VS, de tweede grootste buitenlandse markt voor de wijn uit de Champagnestreek. Uit vergelding op de Google-taks die in Frankrijk is ingevoerd, dreigde Amerikaanse president Donald Trump met een champagnebelasting van 100 procent. Die zou de flessen dubbel zo duur maken.
Ondertussen heeft de crisis ook impact op de beurs. De aandelen van champagnereuzen Laurent-Perrier, Lanson-BBC en Vranken-Pommery Monopole vielen het afgelopen jaar terug met respectievelijk 7, 10 en 15 procent.
Lees ook: