Frances Cairncross sprak in “ The death of Distance” over het einde van de afstand, een gevolg van de communicatierevolutie. Het klopt zeker dat in de digitale wereld er nog nooit zoveel mogelijkheden bestaan hebben om met elkaar te communiceren en tijd uit te sparen. Alleen lijkt het in de fysieke wereld dat transport alsmaar trager gaat. Er is bijna geen enkel transportmiddel dat rapper gaat dan vroeger.
Zoomen ,whatappen, sms, bellen, noem het maar op. Er bestaan honderden manieren vandaag onmiddellijk met iedereen in de wereld contact te hebben. Dat geeft fantastische mogelijkheden die we allemaal kennen zoals reizen die niet meer moeten plaatsvinden, thuiswerk, enzovoort. De ex-journaliste van The Economist Frances Cairncross sprak van “het einde van de afstand” in haar bestseller uit 2001 waar ze beschrijft hoe de nieuwe communicatiemiddelen ons leven door elkaar schudden.
En toch valt het op dat, terwijl de virtuele afstand zo klein is geworden, we alsmaar trager fysiek door de wereld bewegen. De volgende 5 transportmiddelen zijn een illustratie dat ‘de dood van afstand’ zeker niet geldt telkens we ons lichaam nog moeten meenemen naar een andere plek.
De auto
Het hoeft geen betoog dat, ondanks de opkomst van thuiswerk, files altijd maar blijven toenemen. Files bestonden vroeger veel minder – je mag al blij zijn dat je geen file tegenkomt, een bijna-onmogelijkheid. De files zijn bijvoorbeeld terug op peil na corona zoals blijkt uit cijfers van de overheid. Bovendien wordt ‘koning auto’ bijna overal verbannen in de steden wat het een helse uitdaging maakt om een stad binnen te rijden.
Alsof dat nog niet genoeg is, rijden we almaar meer met de elektrische wagen waar je regelmatig stops moet inlassen om bij te tanken, tussenstops die gemakkelijk 30 tot 50 minuten kunnen duren. Dit wil niet zeggen dat we allemaal terug naar benzinewagens moeten terugkeren. Het geeft alleen aan dat alles trager gaat dan vroeger.
Het vliegtuig
Terwijl vroeger vliegen een plezier was, waar hostessen je bedienden en er nog veel beenruimte was – we hebben het spijtig genoeg niet zelf meegemaakt maar de foto’s uit het Sabena archief spreken voor zich – is het vandaag zoals een Olympische marathon. Je moet in het holst van de nacht vertrekken om dan minimum 2 uur op voorhand op de luchthaven te zijn waar je door heel wat controles moet passeren, bij het vertrek maar ook bij de aankomst. Terroristen bestonden immers niet in de vorige eeuw waardoor de veiligheidsmaatregelen heel wat relaxer waren, tot die fameuze 11de september 2001.
In de VS – in Europa waren terroristen al vroeger actief, denk maar aan de Baader-Meinhoff groep – moet je zelfs geen instappas hebben of een paspoort laten zien. Dat veranderde allemaal na de aanslagen in New York op 9/11 waarna de situatie heel wat moeilijker werd. Nu word je binnen buitenste gekeerd elke keer dat je een vliegtuig op wil. Elke nonchalance wordt afgestraft. Als je bagage bijhebt, die de lengte of breedte overschrijdt, moet je bijbetalen of kan je zelfs niet vertrekken. De hele reiservaring is veel stressvoller geworden.
De trein
Hoewel de trein nog altijd even snel rijdt als 50 jaar geleden, en er zelfs de TGV is bijgekomen die je voor bepaalde bestemmingen heel snel brengt, is het zo dat de kans dat je trein op tijd is of aankomt alsmaar kleiner geworden zoals de eigen cijfers van de NMBS hieronder aangeven.
De Bus
Wat geldt voor de trein geldt ook voor de bus. Hoewel er het concept van snelbussen is bijgekomen die op de snelwegen filevrij kunnen rijden, is de gemiddelde busreiziger nog altijd veel trager op zijn bestemming dan vroeger door de toenemende files. Bovendien is de kans dat de bus er niet is groter is dan dat ze er wel is, wat bijkomende stress geeft.
De Fiets
Deze doet het dan wel weer goed. De speedelecs zijn een voorbeeld van een efficiënt transportmiddel dat ervoor zorgt dat je snel van A naar B geraakt zonder files. Het is misschien levensgevaarlijk voor de andere zwakke weggebruikers maar het doet tenminste wat het moet doen. Het brengt je sneller op je bestemming als vroeger iets wat je van de 4 anderen transportmiddelen niet kan stellen.
Xavier Verellen is auteur en ondernemer.