Learn, earn, return: en levenskunstenaar kijkt in de achteruitkijkspiegel naar wat hij/zij leerde, realiseerde en aan de maatschappij doneerde.
Coördinator van het Gents Kunstenoverleg, mede-initiatiefnemer van de Crisiscel Cultuur, bestrijder van plasticsoep en lansbreker voor meer solidariteit. Tiens, was Frederik Sioen (41) dan geen muzikant? ‘Als ik ter plaatse blijf trappelen, loop ik de muren op.’
Learn
‘Als zoon van een muziekleraar kreeg ik vanzelfsprekend lessen notenleer en dwarsfluit. Mijn moeder troonde mij dan weer mee op zomerstages wereldmuziek, flamenco of tango, waar ik Afrikaanse percussie leerde.’
‘Mijn eerste muzikale wapenfeit was als zanger van een grungeband. Voor de andere bandleden leek het vooral een goed excuus om pinten te drinken op vrijdagavond, maar ik was iets ambitieuzer. Dus ging ik zelf nummers schrijven op de piano en meedoen aan rockrally’s als ‘Sioen’.’

‘Een conservatoriumopleiding heb ik nooit gevolgd, want ik studeerde bedrijfsbeheer en marketing. In Gent kwam ik wel in contact met veel muzikanten. Vooral de geweldige vibe in de Charlatan herinner ik mij. Na de optredens verbroederden rockers met goths en techno-dj’s aan de toog – van Vive la Fête tot TLP en Soulwax. Alles kon, zolang je maar muziek bracht die authentiek was. Die Gentse muziekscene is een enorme voedingsbodem geweest. Ik hoopte stiekem altijd dat ik erbij zou horen.’
‘Mijn rolmodellen waren de usual suspects: Neil Young, Bob Marley, Pearl Jam, Bob Dylan … Muziek die tegen schenen durft te schoppen en maatschappelijke problemen aankaart. Een andere grote held is Damon Albarn van Blur en Gorillaz, omdat hij het klassieke denken in genres doorbreekt.
Earn
‘Ik kan leven van mijn muziek, waardoor ik het gevoel heb dat ik nog geen één dag gewerkt heb in mijn leven. Begrijp me niet verkeerd: ik werk ontzettend hard. Maar ik heb nooit klassiek from nine to five aan een bureautje gezeten.’
‘Ik beschouw mezelf ook als een ondernemer. Ik richtte mijn eigen label op, waarmee we ook het management deden van onder meer Absynthe Minded en School is Cool. Artiesten vinden ondernemerschap vaak een vies woord, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het artistieke en ondernemen hand in hand kunnen gaan. Er werd in het verleden op mij neergekeken omdat ik ons vervoer op tournee liet sponsoren door een automerk. Maar ik denk dat het artiesten juist vooruithelpt als ze zich ook meer zouden profileren als ondernemers om serieus genomen te worden. Er heerst de perceptie dat artiesten ‘hun plan wel trekken’. We beslaan 1 procent van de begroting – dat zegt genoeg. Maar omgekeerd willen ook kunstenaars niet geassocieerd worden met netwerken, lobbyen en ondernemen. Terwijl we niet flauw moeten doen over geld verdienen. De rekeningen moeten aan het einde van de maand betaald worden, en een muzikant is evenzeer een ambachtsman als pakweg een schrijnwerker.’
Return
‘Ik heb vanuit mijn muziek altijd een verbondenheid gevoeld met het maatschappelijke. Toen ik in 2006 de 0110-concerten voor verdraagzaamheid mee organiseerde, voelde ik voor het eerst hoeveel impact dat kan hebben. Daarna volgden Plastic Attack, om de plasticberg aan te kaarten, en 123-piano, waarmee buurtbewoners piano’s kunnen bespelen op straat, en ging ik in Zuid-Afrika muziek maken – toen gelinkt aan Oxfam. In maart werd ik coördinator van Kunstenoverleg Gent en momenteel zet ik mee mijn schouders onder de crisiscel voor de cultuursector.’
‘Als ik ter plaatse blijf trappelen, loop ik de muren op’
‘Ik vind dat maatschappelijke heel belangrijk. ‘Sociaal-artistiek’ is zo’n bizar woord, want artistiek bezig zijn is voor mij altijd een sociaal gebeuren. Dat hoeft niet groots te zijn. Ook een dj op Tomorrowland entertaint mensen en laat hen even ontsnappen aan de realiteit. Niet elke muzikant moet op de barricaden gaan staan. Al zou het wel fijn zijn als meer artiesten dat deden.’
‘Ik heb op een zeker moment besloten dat ik me niet meer wilde beperken tot het pop/rockwereldje. Als muzikant leer je bij door te musiceren met anderen, maar op den duur stop je met bij te leren als persoon. Als ik ter plaatse blijf trappelen, loop ik de muren op.’
De tournee van Sioens recentste album ‘Messages of Cheer & Comfort’ hervat op 10 oktober in de Handelsbeurs in Gent. Meer info op sioen.net