Fransen hakken twee kernonderzeeërs doormidden om een nieuwe te maken

De achterkant van een Franse kernonderzeeër die vorig jaar beschadigd raakte bij een brand zal worden vastgelast aan het voorste gedeelte van een oudere onderzeeër. De samenvoeging wordt een technisch hoogstandje. 

‘De kruising tussen secties van verschillende onderzeeërs is een wereldprimeur’, onderstreept het Franse ministerie van Defensie. In juni vorig jaar werd het voorste deel van de kernonderzeeër Perle zwaar beschadigd nadat er een brand uitbrak tijdens een onderhoud. Minister van Defensie Florence Parly verzekerde kort daarna dat de Perle gerepareerd zou worden. 

De achterste helft van de 73 meter lange onderzeeër, werd echter niet beschadigd tijdens de brand op de scheepswerf in Toulon, in Zuid-Frankrijk. En met een zusterschip van de Perle, de Saphir, die sinds 2019 wachtte om ontmanteld te worden op een andere scheepswerf in Cherbourg, kwam de Franse marine snel tot de slotsom. 

Het voorste deel van de Saphir is nog in goede staat en kan daardoor gekoppeld worden aan de intacte achterkant van de Perle om een nieuwe onderzeeër te maken, zo besloten experts van de Franse scheepsbouwer Naval Group en de marine. 

1,4 meter langer

De beschadigde Perle werd in december van Toulon naar Cherbourg overgebracht en werd in februari doormidden gezaagd. De scheepsbouwers deden vorige maand hetzelfde met de Saphir. Volgens woordvoerder Klara Nadaradjane van de Naval Group zullen de werkzaamheden in de komende maanden worden voltooid. 

Het eindresultaat, dat nog steeds de Perle zal heten, zal ongeveer 1,4 meter langer zijn dan zijn voorgangers om plaats te maken voor een ‘verbindingszone’ waar de kilometers kabels en pijpen die door de onderzeeër lopen aan elkaar zullen worden gekoppeld, aldus de scheepsbouwer. De verbindingszone zal ook plaats bieden voor nieuwe woonvertrekken, waardoor de 70-koppige bemanning wat meer ruimte krijgt.

(am)

Meer