Franse werf bouwt superjacht-cruiseschepen voor Ritz-Carlton

De scheepswerf Chantiers de l’Atlantique in de Franse stad Saint-Nazaire heeft een order ontvangen voor de bouw van twee luxe superjacht-cruiseschepen voor de Ritz-Carlton Yacht Collection. De bestelling is een van de weinige nieuwe contracten voor cruiseschepen die sinds het begin van de pandemie zijn gegund en wordt de volgende stap genoemd in de ontwikkeling van de ultraluxe cruisemarkt.

De opdracht betreft de bouw van twee cruiseschepen van 46.750 ton, genaamd Ilma en Luminara, samen met een optie voor een aantal extra cruiseschepen. Elk van de nieuwe schepen zal 794 voet lang zijn en zal plaats bieden aan 456 passagiers in 228 suites, elk met een eigen balkon. De schepen moeten voor het midden van dit decennium zijn geleverd.

Marina

De cruisemaatschappij zegt dat de schepen de hoogste ruimteverhouding in de cruise-industrie zullen hebben, terwijl ze tevens voldoen aan de luxenormen die bij het merk Ritz-Carlton horen. “De schepen zullen ook een verhouding hebben van bijna één personeelslid per passagier”, zegt het bedrijf, dat onderdeel is van de groep Marriott International.

“Er zijn ook speciale voorzieningen – waaronder vijf restaurants, zes bars en een spa – voorzien om het luxekarakter van het product te weerspiegelen. Elk van de schepen van de cruisemaatschappij zal aan de achtersteven tevens een intrekbare marina hebben.”

De nieuwe superjachten zullen eveneens worden uitgerust met vier motoren die op verschillende soorten brandstof kunnen draaien. Daardoor krijgt Ritz-Carlton de eerste kleine cruiseschepen die vooral vloeibaar aardgas als brandstof zullen gebruiken.

Om de ecologische voetafdruk verder te verminderen, zal elk schip tevens worden uitgerust met onder meer geavanceerde systemen voor waterbehandeling, een efficiënte warmterecuperatie en led-verlichting.

Vertraging

De Ritz-Carlton Yacht Collection heeft de introductie van haar eerste cruiseschip opnieuw uitgesteld. Die lancering zou nu voorzien zijn voor augustus dit jaar. Daarmee heeft de rederij door herhaalde vertragingen bij de bouw van de schepen inmiddels dertig maanden achterstand op zijn oorspronkelijke schema.

De Ritz-Carlton Yacht Collection werd vijf jaar geleden voor het eerst aangekondigd. Gepland was om drie luxe cruiseschepen te bouwen op de scheepswerf HJ Barreras in de Spaanse stad Vigo.

De merknaam en de uitbating van de schepen werden in licentie gegeven aan een nieuw bedrijf dat is opgericht door Douglas Prothero, in samenwerking met fondsen die worden beheerd door Oaktree Capital Management. Het bedrijf was van plan om in februari twee jaar geleden te water te gaan. 

De oorspronkelijke schepen, waarvan er slechts één exemplaar werd gebouwd, hebben een gewicht van 25.400 ton met een lengte van 624 voet en een capaciteit van 298 passagiers en 246 bemanningsleden.

De scheepswerf kwam echter in financiële moeilijkheden, waarop de rederij het onafgewerkte schip voor voltooiing naar de Astander Shipyard in de Spaanse stad Santander liet overbrengen.

De nieuwe schepen zijn, mede door nieuwe veiligheidsvoorschriften, twee keer zo groot als het eerste exemplaar. Ritz-Carlton beklemtoonde dat de grotere omvang de rederij ook in staat stelde om extra functies in het ontwerp en grotere ruimtes zoals de marina op te nemen.

Volgens de plannen moeten de nieuwe schepen cruises van zeven tot tien nachten uitvoeren in het Caraïbisch gebied en de Middellandse Zee en beschikbaar zijn voor privé charters.

Meer