De SNCF maakte donderdag bekend dat het 12 emissievrije treinen heeft besteld die aangedreven worden door waterstof. Vanaf 2023 zullen ze op het spoor gezet worden in vier departementen. De Franse nationale spoorwegmaatschappij wil zo bijdragen aan de transitie naar nuluitstoot in het openbaar vervoer.
De Franse treinconstructeur Alstom gaat de treinen bouwen. De trein is uitgerust met brandstofcellen. Alstom is een pionier in de waterstoftrein, het perfectioneerde de technologie in zijn fabriek in het Zuid-Franse Tarbes.
Ze zijn ontworpen om waterstof aan boord te combineren met zuurstof van buitenaf via een brandstofcel in het dak. Zo wordt de waterstof omgezet in elektriciteit om de elektromotor aan te drijven. De trein rijdt emissievrij: het tuig stoot enkel waterdamp en water uit.
Hij is ontworpen om tot 600 kilometer (375 mijl) te rijden met één waterstoflading. Vanaf 2023 wordt hij getest op de Franse sporen en vanaf 2025 zou hij in het hele land in dienst moeten gaan.
Commerciële fase
Het gaat om een overheidscontract ter waarde van 190 miljoen euro voor de 12 eerste treinen. Na enkele jaren proef te draaien op Duitse en Oostenrijkse sporen is Alsom nu een commerciële fase begonnen. De Franse groep heeft al 41 bestellingen op zak voor de 72 meter lange treinen. Ook in Italië zijn er modellen verkocht.
De treinen die SNCF bestelde, verschillen van de modellen die in Duitsland rondrijden. De Duitse modellen kunnen enkel op waterstof rijden, in Frankrijk kunnen ze ook op elektriciteit rijden als er bovenleidingen beschikbaar zijn.
De SNCF was lange tijd terughoudend over de nieuwe technologie. Maar nu ziet de maatschappij waterstof als een goede optie om diesel te vervangen. De Franse spoorwegmaatschappij heeft als doelstelling om tegen 2035 geen diesel meer te gebruiken.
‘Dit is een nieuwe stap in de richting van “nulemissies” in het openbaar vervoer’, aldus Christophe Fanichet, hoofd van de reizigersafdeling van de SNCF in een persbericht.