Franse president Macron wil flexibiliteit in het verbod op benzineauto’s


Key takeaways

  • Macron steunt de doelstelling voor het uitfaseren van benzineauto’s in 2035, maar wil flexibiliteit om banen in de auto-industrie te beschermen.
  • Het concept van “technologieneutraliteit” wint terrein, waardoor alternatieve oplossingen zoals hybrides en biobrandstoffen ook na 2035 worden toegestaan.
  • De Europese Commissie zal het effect van het verbod in 2026 opnieuw beoordelen, wat zou kunnen leiden tot herzieningen of een volledige opheffing van de deadline.

De Franse president Emmanuel Macron bevestigde dat de doelstelling voor het uitfaseren van nieuwe benzinevoertuigen in 2035 cruciaal blijft. Toch pleitte hij voor meer flexibiliteit bij de uitvoering om banen in de autosector te behouden.

Macron erkende de groeiende bezorgdheid van de Franse autofabrikanten en stelde dat de 2035-doelstelling belangrijk is om belanghebbenden te verenigen voor een gemeenschappelijk doel. Hij waarschuwde dat het loslaten van deze doelstelling investeringen in Europese fabrieken voor elektrische batterijen in gevaar zou brengen.

Balans tussen klimaatdoelen en werkgelegenheid

Hoewel Macron streeft naar een maximale decarbonisatie van de auto-industrie tegen 2035, erkent hij de noodzaak om alternatieve oplossingen te onderzoeken om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. Dit gevoel werd herhaald door de Franse ministeries van Economische Zaken en Ecologische Transitie, die pleitten voor “technologieneutrale” flexibiliteiten in combinatie met maatregelen om de werkgelegenheid in Europa te ondersteunen.

Autofabrikanten verdedigen het concept van “technologische neutraliteit” en vragen toeslagen voor de verkoop van hybride voertuigen na 2035, evenals gunstigere regels voor synthetische brandstoffen en biobrandstoffen.

Europese Commissie handhaaft voorlopig stappenplan

Ondanks de huidige verzekeringen van de Europese Commissie om het bestaande stappenplan te handhaven, heeft toenemende druk geleid tot een herbeoordeling van de impact van de maatregel die gepland staat voor 2026. De Commissie is van plan om later dit jaar op deze bezorgdheid in te gaan.

De industrie hoopt dat deze herziening zal leiden tot de opname van versoepelingen, of zelfs de opheffing van het verbod helemaal. Het debat kwam in een stroomversnelling toen de Duitse bondskanselier Friedrich Merz beloofde zich in te zetten voor het schrappen van de deadline van 2035, een standpunt waar Frankrijk en Spanje zich tegen verzetten. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.