Europese autofabrikanten willen verbod op verbrandingsmotoren uitstellen na 2035


Key takeaways

  • Europese autofabrikanten willen het verbod op verbrandingsmotoren uitstellen en pleiten voor opname van hybrides en biobrandstoffen in de regels.
  • Milieugroeperingen staan kritisch tegenover deze voorstellen, die zij zien als mazen in de wet die de inspanningen om het klimaat te beschermen ondermijnen en het concurrentievermogen van de industrie op de lange termijn in gevaar brengen.
  • Het toestaan van “klimaatneutrale” brandstoffen zou het marktaandeel van elektrische voertuigen tegen 2035 met 25 procent kunnen verminderen.

De Europese auto-industrie lobbyt voor een versoepeling van de klimaatregels, met als argument dat de doelstelling om voertuigen met verbrandingsmotoren tegen 2035 uit te faseren onrealistisch is. Acea, Europa’s invloedrijke autolobbygroep, heeft grote veranderingen voorgesteld in de bestaande EU-klimaatregels als onderdeel van een lopende herziening. Acea roept op tot meer flexibiliteit in deze regels en wil meer technologieën integreren, zoals plug-inhybrides en biobrandstoffen.

Transport & Environment (T&E), een vooraanstaande milieugroep, stelt dat de plannen van Acea bedoeld zijn om bestaande klimaatregels af te zwakken via juridische achterpoortjes. Volgens T&E zijn deze kortetermijnstrategieën misschien gunstig voor de winstmarges, maar schaden ze op termijn het concurrentievermogen van de auto-industrie.

Elektrische voertuigen

De analyse van T&E suggereert dat het toestaan van auto’s om op zogenaamde “klimaatneutrale” brandstoffen te rijden, het marktaandeel van elektrische voertuigen tegen 2035 met 25 procent zou kunnen verminderen. Acea’s voorstellen samen impliceren dat er in 2035 slechts een bescheiden marktaandeel van 52 procent voor elektrische voertuigen nodig zou zijn.

Ondanks de kritiek blijft Acea bij haar standpunt. Het erkent dat elektrificatie gezien wordt als de toekomst van de auto-industrie, maar wijst erop dat Europese autofabrikanten momenteel achterlopen op hun Chinese en Amerikaanse concurrenten. Deze roep om meer flexibiliteit in de regelgeving komt tegen de achtergrond van het besluit van de EU in 2022 om de verkoop van nieuwe auto’s met CO2-uitstoot vanaf 2035 te verbieden, waardoor voertuigen met verbrandingsmotoren geleidelijk verdwijnen. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.