Franse consumenten aarzelen om elektrische wagen te kopen


Key takeaways

  • Minder dan 10 procent van de Fransen is van plan om in 2025 een emissievrije auto te kopen.
  • Het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische auto’s voor particulieren daalde in mei met 58 procent en vertegenwoordigde slechts 14 procent van de nieuwe auto-aankopen in Frankrijk.
  • Kopers zijn bereid om meer uit te geven aan een elektrische auto, met 34 procent die van plan is om meer dan 30.000 euro te investeren.

Franse consumenten staan grotendeels aarzelend tegenover elektrische voertuigen. Uit een recent onderzoek van Deloitte blijkt dat minder dan 10 procent van de Fransen van plan is om tegen 2025 een emissievrije auto aan te schaffen. Deze terughoudendheid wordt ook weerspiegeld in de huidige markttrends. Volgens AAA Data daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische auto’s voor particulieren in mei met 58 procent en vertegenwoordigden ze slechts 14 procent van de nieuwe auto-aankopen in Frankrijk.

Hoewel de prijs de belangrijkste toetredingsdrempel voor elektrische voertuigen blijft, duiken er nieuwe zorgen op. Bijna de helft van de ondervraagden maakt zich zorgen over de kosten van het vervangen van de batterij, een cijfer dat 4 punten hoger ligt dan in het vorige onderzoek. Daarnaast is de bezorgdheid over de levensduur van de batterij toegenomen, waarbij 28 procent van de respondenten dit als een factor noemde.

Potentieel voor groei en veranderingen in consumentengedrag

Ondanks deze hindernissen is er groeipotentieel in de markt voor elektrische voertuigen. Deloitte merkt op dat kopers bereid zijn om meer uit te geven, met 34 procent die van plan is om meer dan 30.000 euro te investeren in een elektrische auto. De opkomst van betaalbare modellen zoals de Renault 5 en Citroën eC3 zouden de vraag verder kunnen stimuleren.

Franse autofabrikanten zullen echter niet de eerste begunstigden van deze trend zijn. Meer dan de helft van de ondervraagden is van plan om dit jaar van merk te veranderen, en geeft de voorkeur aan prestaties boven merkentrouw als het op elektrische voertuigen aankomt. Consumenten accepteren steeds vaker elektrische auto’s van onbekende fabrikanten, zelfs van Chinese bedrijven.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.