De producenten van Franse champagne realiseerden vorig jaar een recordomzet van 5,5 miljard euro, tegenover 4,9 miljard euro inkomsten het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van het Comité Interprofessionnel du vin de Champagne.
De producenten wijzen er daarbij op dat de verkoop van de Franse champagne zich vorig jaar snel herstelde, ondanks de aanhoudende impact van de coronacrisis, die onder meer met lockdowns en andere restricties zwaar op de horeca wogen.
Ingestort
In totaal konden de producenten van Franse champagne vorig jaar een afzet van ongeveer 322 miljoen flessen melden. Dat vertegenwoordigde een stijging met 32 procent tegenover het jaar voordien, toen de verkoop onder invloed van de wereldwijde coronacrisis met 20 procent was ingestort.
Drie jaar geleden, voor de uitbraak van de pandemie, werd een verkoop van 300 miljoen flessen gerealiseerd. Dat zorgde voor een omzet van 5 miljard euro.
Het rapport benadrukte verder dat de Franse champagneproducenten in hun thuisland vorig jaar 142 miljoen flessen konden verkopen. Dat weerspiegelde een stijging met 25 procent tegenover het jaar voordien.
Dit betekende voor de thuismarkt een terugkeer naar de niveaus die ook voor het uitbreken van de coronacrisis konden worden geregistreerd. De export bereikte vorig jaar een recordniveau van 180 miljoen flessen, gedreven door een sterke vraag uit vooral Engelstalige landen.
“De stijging van de verkoop kon gedeeltelijk worden verklaard door de orders van restaurants die het voorbije jaar beslisten om hun voorraden weer aan te vullen”, betoogde Jean-Marie Barillère, voorzitter van de Union des Maisons de Champagne.
“In het algemeen moet echter worden vastgesteld dat het toerisme en de horeca nog steeds onder de gevolgen van de coronacrisis gebukt gaan. Een groot deel van de gestegen verkoop kan echter worden toegeschreven aan de thuisconsumptie.”
“Vele klanten besloten immers – ondanks de sombere omstandigheden – om zichzelf te verwennen en nieuwe momenten van gezelligheid te creëren.”
Lentevorst en zomerregen
De sterke toename van de vraag bleek vorig jaar een aantal producenten te hebben verrast. Een aantal champagnehuizen – zoals Dom Perignon, Moët & Chandon – raakten tijdelijk in voorraadproblemen. Ruinart werd in Spanje met tekorten geconfronteerd.
Tegelijkertijd wordt erop gewezen dat de producenten vorig jaar ook met een aantal tegenslagen hebben moeten afrekenen. Tijdens de lente werden de wijngaarden door een strenge vorst getroffen, terwijl de zomer door overvloedige regens werd overspoeld.
Die omstandigheden hebben de oogst van vorig jaar aanzienlijke schade toegebracht. De producenten bewaren echter traditioneel miljoenen flessen in hun kelders om een constante aanvoer te garanderen.
Na de moeilijke omstandigheden de voorbije twee jaar, hopen de champagneproducenten dit jaar het begin van een nieuwe groeicyclus te kunnen beleven.
(am)