Cognac ziet verkoop met bijna een derde oplopen; profiteert onder meer van nieuwe consumptiegewoontes

De verkoop van cognac is vorig jaar met bijna een derde opgelopen tegenover het jaar voordien. Dat was in sterke mate te danken aan de Amerikaanse en Chinese consumenten, die immers een grote interesse voor oudere oogsten lieten blijken. Dat zegt een rapport van het Bureau National Interprofessionnel du Cognac (BNIC), die de sector van de Franse cognacproducenten vertegenwoordigt.

Het rapport bevestigt volgens de experts de vaststelling dat producenten van dranken uit de hogere marktsegmenten, net zoals een aantal andere luxeproducten, de coronapandemie het snelst achter zich hebben kunnen laten.

Nieuwe markten

De verkoop van de drank, die in de Franse regio Cognac wordt geproduceerd, bereikte vorig jaar een omzet van 3,6 miljard euro. Dat was bijna 31 procent meer dan het jaar voordien. De verkoop lag ook 1,6 procent hoger dan drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie.

In volumes was er vorig jaar sprake van een stijging met 16 procent tot 223,2 miljoen flessen. “Deze groei weerspiegelt een echt herstel van de sector, maar de cognac kan ook van nieuwe consumptiegewoontes profiteren”, zegt Christophe Veral, voorzitter van de Franse cognacproducenten, in een commentaar op de cijfers.

In de Verenigde Staten, voor de Franse cognac de grootste markt van de wereld, bereikte de verkoop een niveau van 115 miljoen flessen. Dat was 11 procent meer dan het jaar voordien.

De verkoop in China, het tweede grootste afzetgebied voor de Franse drank, steeg met 56 procent tot 34 miljoen flessen. De Europese verkoop liep met 8 procent op tot 37,1 miljoen flessen. Ook op een aantal nieuwe markten, zoals Zuid-Afrika en Nigeria, kon een sterke groei worden opgetekend.

Cocktails

Op de Franse thuismarkt werden 23,4 procent meer voorraden afgezet dan het jaar voordien. Dat was volgens de sectororganisatie onder meer te danken aan het gebruik van cognac in cocktails, waardoor de drank een nieuw publiek, op zoek naar authentieke producten, kon bereiken.

Eerder hadden ook Remy Cointreau en Pernod Ricard – twee grote producenten van cognac – al goede resultaten kunnen melden. De Franse champagne-industrie had eveneens al te kennen gegeven over het voorbije jaar een recordomzet te verwachten.

De cognacproducenten konden vorig jaar een oogst van 867.312 hectoliter melden. Dat viel binnen de gemiddelde opbrengsten die het voorbije decennium konden worden opgetekend.

“Deze volumes zouden de verdere groei van de sector moeten kunnen ondersteunen”, stipt Christophe Veral nog aan. Voor alle bestemmingen worden voor de volgende periode positieve verwachtingen naar voor geschoven.

De verkoop van cognac, die voor 97 procent op de export is gericht, verloor twee jaar geleden 22,3 procent van zijn inkomsten. Door de uitbraak van de coronapandemie werd de verkoop op het internet weliswaar gestimuleerd, maar daarbij bleek wel een dominantie van goedkopere flessen.

(am)

Meer