China zorgt voor tekort aan cognac in het Westen

Er moet op de internationale drankenmarkt ernstig rekening worden gehouden met een tekort aan cognac. Die waarschuwing kan volgens Stephen Wilmot, redacteur bij de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal, bij verschillende partijen worden gehoord.

De Franse drankengroep Rémy Cointreau, één van de grootste cognac-producenten van de wereld, heeft van die evoluties de jongste tijd voordeel kunnen halen. Op de beurs kon het aandeel van Rémy Cointreau dan ook op heel wat belangstelling rekenen. Daardoor heeft de Franse groep ook sterk aan waarde gewonnen. Er dreigen volgens Wilmot echter een aantal belangrijke knelpunten. “Het tekort was eerder al duidelijk toen producent Hennessy vorige maand zijn resultaten bekendmaakte,” benadrukt Stephen Wilmot. “Hennessy heeft met een marktaandeel van bijna 66 procent in de Verenigde Staten een dominante positie uitgebouwd. Uit de cijfers over het derde kwartaal bleek immers dat de verkoop tegenover dezelfde periode vorig jaar een duidelijke terugval kende.” “Nochtans kan op de Amerikaanse markt geen achteruitgang in interesse worden vastgesteld. Wel bleek Hennessy minder voorraden op de markt te hebben gebracht. Dat fenomeen heeft echter meerdere mogelijke verklaringen.”

Leeftijd

“In eerste instantie moet ermee rekening wordt gehouden dat Hennessy een groter gedeelte van de productie achterhoudt,” meent Wilmot. “Die voorraden zouden later tegen een betere prijs op de markt kunnen worden gebracht.” Daarbij wordt verwezen naar China, waar een voorkeur voor oudere cognac blijkt. Daardoor kunnen op de Chinese markt prijzen worden gehaald die drie keer hoger liggen dan in de Verenigde Staten. De productie kan ook niet snel worden opgedreven. Cognac moet immers minstens twee jaar worden opgeslagen. Betere landbouwtechnieken en nieuwe planten kunnen slechts een jaarlijkse groei tussen 3 procent en 4 procent garanderen. “Bovendien moest twee jaar op rij met ongunstige weersomstandigheden worden afgerekend,” zegt Wilmot nog. “Vorig jaar werden de oogsten beschadigd door hagel. Dit jaar hadden de vriestemperaturen een nefaste weerslag.” Hij benadrukt wel dat de cognac-problemen voor moederhuis Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) geen grote bekommernis vormen. Samen met enkele kleinere producenten van sterke dranken, vertegenwoordigde Hennessy vorig jaar immers slechts 8 procent van de operationele winst. Bij Diageo, minderheidsaandeelhouder van Hennessy, valt die blootstelling nog verder terug tot 5 procent.

Immuniteit?

“Heel anders is de situatie echter bij Rémy Martin,” betoogt Wilmot. De cognac vertegenwoordigt immers bijna driekwart van de operationele winst van moederbedrijf Rémy Cointreau. De problemen bij Hennessy hebben voorlopig aan Rémy Martin een groter Amerikaans marktaandeel gelaten. Rémy Cointreau specialiseert zich bovendien vooral in de oudere cognacs, zodat de recente problemen op de markt wellicht pas over enkele jaren bij het bedrijf zullen worden gevoeld. Rémy Cointreau is met zijn wereldwijd aandeel van 13 procent bovendien gevoelig kleiner dan concurrent Hennessy, die ongeveer 50 procent van de wereldwijde volumes voor zijn rekening neemt. Daardoor kan Rémy Cointreau ook op een grotere flexibiliteit terugvallen. De problemen bij Hennessy en de heropleving van de Chinese markt, hebben de interesse van beleggers voor Rémy Cointreau gevoelig doen stijgen. “Dat kan echter mogelijk een riskante onderneming blijken,” waarschuwt Wilmot. “Rémy Martin moet nog altijd zijn immuniteit tegenover de sectorproblemen bewijzen. Naarmate een groter marktaandeel wordt veroverd, dreigen immers ook de eigen voorraden steeds meer onder druk te raken.” “Een prijsverhoging lijkt een normale reactie, maar het is de vraag of een dergelijke operatie door de consument zal worden aanvaard. In vergelijking met andere dranken hanteert cognac op dit ogenblik al een hoog prijsniveau.” (mah)