Frankrijk verbiedt vernietiging van onverkochte consumentengoederen

Frankrijk gaat de vernietiging van onverkochte of geretourneerde consumentenproducten verbieden. Dat heeft de Franse premier Edouard Philippe aangekondigd. De maatregel zal volgens Philippe binnen een periode van vier jaar in voege treden. De ingreep heeft betrekking op goederen zoals kleding, elektrische apparaten, hygiënische producten en cosmetica. De Franse regering wil meer aandacht voor het leefmilieu laten blijken. Tijdens de jongste Europese verkiezingen boekten milieupartijen in vele lidstaten van de Europese Unie immers belangrijke successen.

Dat was ook het geval in Frankrijk, waar de milieupartij Europe Écologie-Les Verts (EELV) met 13,5 procent van de stemmen op de derde plaats eindigde.

Verspilling

Volgens Edouard Philippe wordt in Frankrijk jaarlijks voor meer dan 650 miljoen euro aan nieuwe consumentenproducten weggegooid of vernietigd. Dat bedrag ligt vijf keer hoger dan het volume donaties van dezelfde producten. De maatregel zou de verkopers verplichten om de producten voor hergebruik of recyclage opnieuw in te leveren.

Philippe had het daarbij over een schokkende en schandalige verspilling. De maatregel maakt deel uit van een bredere milieuwetgeving die Frankrijk wil introduceren. Bruno Poirson, Frans minister van leefmilieu, beloofde begin dit jaar een wet om de afvalproblematiek beter aan te pakken.

Aanleiding voor deze belofte was een televisiedocumentaire over het productbeleid van Amazon. Miljoenen producten die door consumenten waren geretourneerd, werden door de online retailer vernietigd. Datzelfde gebeurde met voorraden onverkochte producten.

Het Britse modeconcern Burberry veroorzaakte met zijn duurzaamheidsbeleid vorig jaar eveneens opschudding. Het bedrijf moest toen immers erkennen jaarlijks een partij onverkochte kleding, accessoires en parfum met een waarde van 28,6 miljoen pond te verbranden. Die ingreep moest beletten dat de producten goedkoop opnieuw in circulatie zouden kunnen komen.

Imago

Op die manier wou Burberry de exclusiviteit van zijn merk verdedigen. Later bleek dat deze praktijken in de luxesector een normale strategie waren. De Franse premier benadrukte in dat verband dat de luxesector op een bijzondere regeling kon rekenen. Producten die na een bepaalde datum niet langer bruikbaar zouden zijn, zouden niet voor hergebruik ter beschikking moeten worden gesteld.

De Franse president Emmanuel Macron heeft geprobeerd zichzelf te profileren als een partner van de milieubeweging. Macron mikte daarbij vooral op de strijd tegen de klimaatverandering. Dat duurzame imago raakte echter bezoedeld toen Nicolas Hulot, door Macron tot milieuminister benoemd, in augustus vorig jaar plots besliste om op te stappen.

Hulot had benadrukt ontgoocheld te zijn. Hij voerde daarbij aan zijn collega’s te weinig bereidheid toonden om de klimaatverandering aan te pakken.

 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.