Frankrijk gaat binnenlandse vluchten aan banden leggen

De Franse overheid wil korte binnenlandse vluchten verbieden en de trein als alternatief aanprijzen. Dat is een onderdeel van het steunpakket dat Parijs aanbood aan Air France-KLM.

In het steunpakket, goed voor 7 miljard euro, waren er voorwaarden gestipuleerd om de duurzaamheid van het bedrijf te verhogen. Air France-KLM wil zijn CO2-uitstoot verminderen door enerzijds schonere vliegtuigen en schonere brandstof in te zetten en anderzijds treinen als alternatief in te zetten voor bepaalde binnenlandse trajecten. De luchtverbindingen met Toulouse, Marseille en Nice zouden wel in stand gehouden worden.

Die klimaatvereisten waren op zich niet nieuw, maar de overheid wil nu vermijden dat andere maatschappijen de binnenlandse verbindingen overnemen. ‘Als we zulke zaken eisen van Air France, is het niet de bedoeling dat lagekostenmaatschappijen langskomen en hun eigen diensten opzetten’, zei de Franse minister van Milieu Elisabeth Borne maandag op de radio. Rynair en EasyJet zijn voorbeelden van concurrenten die mogelijk interesse hebben.

Orly

Daarom komt er in Frankrijk dus een verbod om vluchten in te leggen op afstanden die in minder dan tweeënhalf uur afgelegd kunnen worden. Zo’n beslissing zal vooral drastische gevolgen hebben voor de kleinere luchthaven van Orly, nabij Parijs.

Ook gaf de minister van Milieu nog mee dat ze zich stoort aan bodemprijzen voor vliegtuigtickets en daarom het voorbeeld van Oostenrijk wil volgen. Daar worden er minimumtarieven ingevoerd voor vliegtuigtickets. Als de route minder dan 350 kilometer bedraagt, moet de reiziger een bijkomende belasting van 30 euro neertellen.

Lees ook: Air France zal aanbod binnenlandse vluchten afslanken

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20