Air France zal aanbod binnenlandse vluchten afslanken

De Franse luchtvaartmaatschappij Air France zal zijn aanbod binnenlandse verbindingen gevoelig afbouwen. Die ingreep moet het bedrijf toelaten aan de ecologische eisen van de Franse overheid te voldoen. Dat heeft de Franse zakenkrant Les Echos gemeld.

Vooral in het aanbod van dochtermaatschappij Hop Airlines zou worden gesnoeid. Begin vorig jaar was al aangegeven dat Hop zou verdwijnen en geleidelijk in Air France zou opgaan.

Emissies

Net zoals het merendeel van de andere luchtvaartmaatschappijen is ook de combinatie Air France-KLM door de coronapandemie zwaar geraakt. Het concern klopte bij de Franse regering voor noodsteun aan. Uiteindelijk besliste de Franse overheid de luchtvaartgroep een pakket van 7 miljard euro ter beschikking te stellen.

Aan die steun werden wel een aantal voorwaarden gekoppeld. Bruno le Maire, Frans minister van Financiën, benadrukte dat de maatschappij maatregelen moest nemen om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

Vooral een aantal binnenlandse vluchten van de groep kwamen daarbij in het vizier. Die verbindingen kunnen immers gemakkelijk door een hogesnelheidstrein worden vervangen. Daardoor zou de luchtvaartmaatschappij het emissieniveau van haar vloot dan ook aanzienlijk kunnen terugbrengen.

Banenverlies

Daarbij zouden een aantal routes van Hop Airlines, een dochtermaatschappij van Air France die in binnenlands vervoer is gespecialiseerd, wegvallen. Door de ingreep zouden echter bij het grondpersoneel echter wel een aantal banen kunnen verdwijnen. Air France wil hierover voor eind juni met de vakbonden een akkoord hebben bereikt.

De plannen moeten ook nog door de Franse overheid worden goedgekeurd. De belangrijkste binnenlandse routes blijven echter wel behouden. Het gaat daarbij om bestemmingen zoals Toulouse, Marseille, Nice en Corsica.

De vloot van Hop Airlines, die gedeeltelijk gestationeerd is op de luchthavens van Roissy en Lyon, zou met dertig vliegtuigen worden afgebouwd. Een gedeelte van de activiteiten van de regionale maatschappij zou door Transavia, een budgetdochter van Air France-KLM, worden overgenomen.

Meer