Amerikaanse middelbare en hogeschoolstudenten kunnen nu kiezen voor het beroemde videospel als sport, met officiële wedstrijden net als bij de traditionele sporten.
Ze kunnen start-up PlayVS, die achter deze ‘innovatie’ zit, bedanken. Het bedrijf ging een samenwerking aan met Epic Games om een competitief kampioenschap te organiseren op de middelbare scholen en universiteiten van het land. PlayVS is sinds de lancering in 2018 zijn missie gestart om e-sport op scholen te introduceren. Opgemerkt moet worden dat het bedrijf sinds zijn oprichting 96 miljoen dollar heeft opgehaald, wat vrij veel geld is.
Door een partnerschap met de NFHS (de Nationale Federatie van Staatsschoolverenigingen) kunnen middelbare scholen nu in een competitie worden geplaatst die met naburige scholen zal concurreren voor 64 dollar per speler. Zelfs ouders van studenten kunnen zich registreren.
Maar veel meer dan een overeenkomst met de NFHS, ligt de meesterlijke slag van PlayVS in de associatie met de game-uitgevers zelf. De Californische start-up is niet de enige die competitieve betaalde competities rond videogames opzet. Maar zeer weinig of geen van zijn rivalen hebben partnerschappen op uitgeversniveau. Met andere woorden, uitgevers kunnen op elk moment besluiten deze start-ups te sluiten, omdat ze niet het intellectuele eigendom van de game bezitten.
De enige officiële competitie
Deze exclusieve overeenkomst met Epic Games, de uitgever van Fortnite, maakt het de enige officiële competitie onder een veelheid van kanshebbers. Het maakt het ook gemakkelijk om het in de praktijk te brengen: spelers loggen gewoon in op PlayVS en worden uitgenodigd om deel te nemen aan de geplande wedstrijd. Op het einde haalt de start-up statistieken en informatie direct uit de wedstrijd, die beschikbaar kunnen worden gesteld aan spelers, coaches, fans en zelfs scouts. Scouts, ja, dat hebt u goed gelezen.
Er is echter nog geen formele overeenkomst met de NCAA, de Amerikaanse sportvereniging die de sportprogramma’s van vele hogescholen en universiteiten organiseert. PlayVS zal daarom zijn technologie moeten gaan presenteren op universiteiten. Maar er is geen twijfel over het succes. We hebben het tenslotte over het meest populaire spel ter wereld.
Het seizoen begint officieel op 2 maart en de regels zijn al bekend, kondigt de technische website TechCrunch aan. Elke school kan het aantal teams inzenden dat ze wil, het eerste seizoen omvat momenteel alleen teams van twee studenten. De beste teams worden dan uitgenodigd voor de play-off die in mei begint en waarmee het echte kampioenschap wordt ingeluid. Met nog maar een maand te gaan tot het einde van het registratieproces, adviseren wij u zich te haasten om uw registratie in een Amerikaanse instelling af te ronden.