Formule-E roept zich uit tot eerste motorsport met klimaatneutrale status

De Formule-E, de elektrische versie van de Formule 1, heeft voldoende milieumaatregelen genomen om zichzelf een klimaatneutrale status te kunnen toeëigenen. De competitie, die zes jaar geleden van start ging, is daarmee de eerste tak van de autosport die een dergelijke ecologische prestatie kan voorleggen. Dat heeft Jamie Reigle, topman van Formule-E, gezegd.

Uit eigen berekeningen is volgens Reigle gebleken dat de Formule-E de uitstoot van broeikasgassen voldoende heeft beperkt of gecompenseerd om zichzelf een klimaatneutrale status toe te meten.

Reigle wijst erop dat de Formule-E de voorbije jaren al een belangrijke bijdrage heeft geleverd tot de ontwikkeling van elektrische wagens, maar ook daarbuiten aanzienlijke inspanningen doet om het leefmilieu te beschermen.

Transport

Hij voegt er daarbij aan toe dat Formule-E de aanbevelingen van de Framework Convention on Climate Change van de Verenigd Naties voor de organisatie van evenementen heeft gevolgd. Bij de verplaatsingen tussen de races werd daarbij zoveel mogelijk op duurzame opties voor transport en logistiek beroep gedaan. Het saldo wordt aangevuld door milieucompensaties.

Vervoer vertegenwoordigt 92 procent van de totale uitstoot die de Formule-E genereert. Vrachtvervoer neemt daarvan een aandeel van 72 procent voor zijn rekening. Het vervoer van personeel en toeschouwers is verantwoordelijk voor de andere 20 procent.

De resterende 8 procent is het gevolg van de productie van voeding, de operaties op locatie en de bouw van de racewagens. Verder werd tijdens de races ook overgegaan tot een verbod op het gebruik van wegwerpplastic. Het gebruik van banden werd eveneens beperkt tot twee sets per race. Na afloop van de races worden de banden bovendien gerecycleerd.

Umicore

De Formule-E zette tevens een project op voor de recuperatie van oude batterijen. Daarvoor werd een samenwerkingsverband gestart met het Belgische recyclagebedrijf Umicore. De gebruikte batterijen worden door Umicore volledig uit elkaar gehaald en vervolgens opnieuw tot nieuwe exemplaren geassembleerd.

Bij de traditionele recyclage worden de oude batterijen gebruikt voor de herwinning van grondstoffen. Andere exemplaren worden ingezet voor de opslag van elektriciteit. In beide gevallen moeten voor de productie van nieuwe batterijen echter nieuwe voorraden grondstoffen worden aangesproken.

Daardoor dienen in vele gevallen zeldzame reserves te worden aangesproken. De toepassing van Umicore zorgt er daarentegen voor dat een gesloten circuit wordt gecreëerd. Op die manier moeten geen nieuwe voorraden worden aangesproken.

Niet alle emissies kunnen echter worden vermeden. De competitie is onder meer afhankelijk van de luchtvaart om piloten, monteurs, auto’s en toeschouwers naar de verschillende races over de hele wereld te brengen. Om de resterende uitstoot te compenseren heeft de Formule-E daarom in diverse milieuprojecten geïnvesteerd in de landen waar de sport zijn races organiseert.

Die projecten omvatten onder meer de opwekking van energie uit biomassa in China, windenergie in Argentinië en Uruguay, de opvang van gas op stortplaatsen in de Verenigde Staten en de aankoop van certificaten voor hernieuwbare energie in zes Europese landen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.