Ford voorspelt 1,5 miljard dollar winstdaling door invoerrechten


Key takeaways

  • Tarieven zullen de operationele winst van Ford dit jaar naar verwachting met 1,5 miljard dollar drukken.
  • Ondanks de uitdagingen rapporteerde Ford over het eerste kwartaal een winst die de verwachtingen van analisten overtrof met een netto-inkomen van 473 miljoen dollar of 12 cent per aandeel.
  • Het bedrijf heeft zijn financiële prognose voor het hele jaar ingetrokken vanwege de onvoorspelbaarheid van het handelsbeleid.

Ford Motor Company kondigde een aanzienlijke financiële klap aan als gevolg van de invoerrechten. Het bedrijf verwacht dit jaar een daling van 1,5 miljard dollar in zijn bedrijfswinst en heeft zijn financiële prognose voor het hele jaar ingetrokken. Deze beslissing komt voort uit het onvoorspelbare karakter van het handelsbeleid van de regering Trump.

Ondanks de uitdagingen rapporteerde Ford over het eerste kwartaal een winst die de verwachtingen van analisten overtrof. Het nettoresultaat daalde met ongeveer twee derde ten opzichte van vorig jaar en kwam uit op 473 miljoen dollar, of 12 cent per aandeel. De omzet daalde met 5 procent tot 40,66 miljard dollar, maar overtrof nog steeds de verwachte cijfers.

Invloed van heffingen op binnenlandse productie

Ford CEO Jim Farley benadrukte de voordelen van meer binnenlandse productie voor het bedrijf. Hij erkende dat de industrie zich nog steeds moet aanpassen aan de impact van de tarieven en toonde zich voorzichtig optimistisch over de toekomst. Hoewel hij gelooft dat autofabrikanten met een sterke aanwezigheid in de VS een voordeel zullen hebben, erkende Farley de noodzaak om potentiële marktverstoringen zorgvuldig in de gaten te houden.

De tarieven zullen naar verwachting een aanzienlijk negatief effect hebben op de aangepaste winst voor rente en belastingen (EBIT) van Ford, die voor het hele jaar op 1,5 miljard dollar wordt geschat. Het bedrijf noemde verschillende onzekerheden als reden voor het opschorten van de verwachtingen. Deze omvatten mogelijke verstoringen van de toeleveringsketen, verdere tariefverhogingen, vergeldingsmaatregelen door andere landen en evoluerend belasting- en emissiebeleid.

Tarifaire gevolgen voor de wereldmarkt

Het handelsbeleid van president Trump is erop gericht om de terugkeer van de productie naar de VS aan te moedigen. Onlangs tekende hij uitvoerende orders om sommige van de 25 procent tarieven op auto’s en auto-onderdelen te verlagen, waardoor autofabrikanten meer tijd krijgen om hun productieactiviteiten aan te passen. Analyses hebben echter gewaarschuwd dat de tarieven kunnen leiden tot prijsstijgingen, lagere verkoopcijfers en een verminderde concurrentiepositie van in de VS geproduceerde auto’s op de wereldmarkt.

De potentiële impact van de tarieven was een centraal onderwerp tijdens de winstgesprekken van Ford. Leidinggevenden benadrukten de kwetsbaarheid van toeleveringsketens voor zelfs kleine verstoringen en noemden het voorbeeld van zeldzame aardmetalen die uit China worden geïmporteerd. Ze benadrukten dat vertragingen of complicaties bij het verkrijgen van deze essentiële onderdelen de productie aanzienlijk zouden kunnen belemmeren.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.