Key takeaways
- Ford is van plan 1.000 banen te schrappen in zijn fabriek in Keulen vanwege de zwakker dan verwachte vraag naar elektrische voertuigen.
- Het bedrijf schakelt de fabriek vanaf januari om van een tweeploegendienst naar een eenploegendienst.
- Industrie-experts suggereren dat Ford meer betaalbare elektrische automodellen moet introduceren om te kunnen concurreren en winstgevendheid op lange termijn te garanderen.
Vanwege de zwakke vraag naar elektrische voertuigen voert de Amerikaanse autofabrikant Ford de kostenbesparende maatregelen in zijn fabriek in Keulen op. Er zullen nog eens 1.000 banen worden geschrapt en de fabriek zal vanaf januari overschakelen van een tweeploegendienst naar een eenploegendienst.
Meer bezuinigingen in het vooruitzicht
De beslissing volgt op een bezuinigingsplan dat bijna een jaar geleden werd aangekondigd en dat leidde tot protesten en de eerste staking in de geschiedenis van de Ford-fabriek in Keulen. Hoewel de werknemers dit aanvankelijke plan, dat gericht was op het redden van 2.900 banen tegen het einde van 2027, met tegenzin accepteerden, stelt het bedrijf nu verdere bezuinigingen voor, die tot 1.000 extra banen zouden kunnen opleveren.
Het exacte aantal banen dat geschrapt zal worden, is nog onzeker en zal worden bepaald na overleg met werknemersvertegenwoordigers. Als deze maatregelen worden uitgevoerd, zou het personeelsbestand van Ford in Keulen binnen twee jaar tot ongeveer 7.600 afnemen, in schril contrast met de ongeveer 20.000 werknemers aan het eind van het vorige decennium.
Steun voor getroffen werknemers
Het management van Ford legde de noodzaak van deze maatregelen dinsdagochtend uit aan de productiemedewerkers en onderstreepte haar belofte om de getroffen werknemers te steunen door vrijwillige ontslagpakketten aan te bieden. De voorwaarden van deze pakketten zullen die van het oorspronkelijke besparingsprogramma weerspiegelen, die als relatief aantrekkelijk voor de werknemers worden beschouwd dankzij de onderhandelingen met de vakbond IG Metall.
Hoewel ontslagen voorlopig niet gepland zijn, zou Ford, als onvoldoende werknemers voor vrijwillig ontslag kiezen, haar toevlucht kunnen nemen tot onvrijwillige ontslagen.
Een lange geschiedenis met uitdagingen
De fabrieken van Ford in Keulen hebben een lange geschiedenis die teruggaat tot 1930. Decennialang was het model Fiesta enorm succesvol als betrouwbare en betaalbare compacte auto. In de zomer van 2023 kwam er echter een einde aan de productie van de Fiesta.
Ford investeerde bijna twee miljard euro om de fabriek in Keulen om te bouwen voor de productie van elektrische voertuigen, maar deze overgang kwam relatief laat in vergelijking met de concurrentie. Ondanks deze investeringen heeft de lancering van elektrische voertuigen moeilijkheden gekend. De beslissing van de Duitse regering om de subsidies voor de aankoop van elektrische auto’s af te schaffen, leidde tot een scherpe daling van de vraag. Ford lanceerde zijn nieuwe elektrische modellen, de Explorer en Capri, tegen een prijs van meer dan 40.000 euro, waardoor ze uit het traditionele prijssegment van het merk verdwenen.
De verkoop van deze voertuigen was zwak. Hoewel er geen officiële cijfers voor in Keulen geproduceerde elektrische auto’s beschikbaar zijn, bedroeg het totale aantal registraties van Ford personenauto’s in Duitsland tussen januari en augustus ongeveer 74.000, waarvan ongeveer 20.000 elektrische auto’s. Dit wijst op een toename van het aantal registraties van Ford personenauto’s in Duitsland. Dit wijst op een stijging van het marktaandeel van Ford van 3 naar 4,5 procent, maar nog steeds op een relatief laag niveau.
Lager dan verwachte vraag
Ford schrijft het schrappen van nieuwe banen toe aan de zwakker dan verwachte vraag naar elektrische voertuigen in Europa. De oorspronkelijke prognoses van het bedrijf voor 2023 raamden het marktaandeel van elektrische voertuigen op 35 procent, wat te optimistisch bleek te zijn. Huidige gegevens wijzen op een feitelijk marktaandeel van slechts 18 procent.
Geconfronteerd met deze uitdagingen en terugkerende periodes van werktijdverkorting, is Ford van mening dat er structurele veranderingen nodig zijn om de winstgevendheid op lange termijn te garanderen.
Experts uit de industrie spreken zich uit
Industrie-experts waren niet verrast door de intensievere kostenbesparende maatregelen van Ford. Ze zijn kritisch over de prijsstrategie van het bedrijf voor elektrische voertuigen, en stellen dat meer betaalbare modellen in de klasse onder 30.000 euro meer in lijn zouden zijn met het traditionele imago van Ford van betaalbaarheid en betrouwbaarheid.
De exploitatie van een moderne en dure fabriek in één enkele shift doet volgens industrieanalisten twijfels rijzen over de winstgevendheid op lange termijn. Zij benadrukken dat Ford dringend nieuwe, concurrerende elektrische automodellen moet lanceren om marktaandeel terug te winnen en verder banenverlies een halt toe te roepen. (jv)

