Flixbus zet elektrische bus voor lange trajecten op de pechstrook

Het Duitse Flixbus ervaart teveel problemen met de elektrische bus en zoekt nu een ecologischer, werkbaar alternatief.

Flixbus ging vorig jaar van start met het proefproject. Een elektrische bus reed er het traject tussen Mannheim en Frankfurt. Dat was een primeurtje: het eerste langeafstandstraject voor elektrische bussen in Duitsland.

Technische problemen

Dat is een route van 115 kilometer. De bussen kunnen die afstand alvast perfect aan want ze hebben een bereik van 320 kilometer. Maar technische problemen zorgen ervoor dat de bussen regelmatig aan de kant staan. Flixbus specificeerde niet welke problemen het juist gaat.

De bus, die vier keer per dag reed, gaat daarom op stal. Een spijtige zaak: lokale bronnen zeggen dat de vraag zeer groot is. Flixbus had ook flink geïnvesteerd in het project. Niet alleen in de bus zelf, maar ook in speciale oplaadplekken langs het traject.

Franse elektrische bussen

Ook in Frankrijk heeft Flixbus een proeftraject voor elektrische bussen op de lange afstand. Die rijdt tussen Amiens, Ermont Eaubonne en Parijs La Défense. Dat is een afstand van ongeveer 150 kilometer. De reis van Amiens naar Parijs neemt 2 uur en 15 minuten in beslag.

Volgens Flixbus zouden de bussen 140 ton aan CO2 per jaar per jaar uitsparen. De Duitse bussen zouden een vergelijkbare winst gebrahct hebben.

FlibCo

Flixbus is trouwens niet het enige lowcost-busbedrijf dat aan elektrische alternatieven denkt. Dat geldt ook voor FlibCo, dat in België vooral luchthavenshuttles verzorgt. In oktober testte Flibco een week lang elektrische bussen tussen treinstation Brussel-Zuid en luchthaven Charleroi.

Toch lijkt zo’n wijdverspreide invoering van elektrische bussen nog veraf. Niet alleen het Duitse project ligt even stil, ook de Gentse elektrische lijnbussen botsen op problemen, al draaien die eerder rond discussies over de precieze locatie voor oplaadinfrastructuur.

Meer
Auto