Ondanks de negatieve impact van de wereldwijde chiptekorten op de wereldwijde autoproductie, kon de Italiaanse autobouwer Ferrari tijdens het derde kwartaal van dit jaar opnieuw een verdere groei melden. Ferrari kan zich volgens Benedetto Vigna, sinds juni chief executive van Ferrari, in een wereldwijde belangstelling blijven verheugen.
Vooral in China stuwden een aantal nieuwe modellen de verkoop. De Italiaanse constructeur lijkt op een nieuw recordjaar af te koersen.
Nieuwe modellen
Ferrari heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet geboekt van ruim 1,05 miljard euro. Dat betekende een stijging met 18,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tegenover het derde kwartaal van twee jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, is er sprake van een stijging met 15,1 procent.
In totaal verkocht Ferrari tijdens het derde kwartaal van dit jaar 2.750 wagens. Dat was 18,9 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Tegenover het derde kwartaal twee jaar geleden was er sprake van een toename met 11,2 procent.
De nettowinst liep met 21 procent op tot 207 miljoen euro. Tegenover het derde kwartaal twee jaar geleden kon een toename met 19,2 procent worden gemeld.
Over de eerste negen maanden van het jaar werd een omzet van nagenoeg 3,1 miljard euro geregistreerd, tegenover 2,391 miljard euro inkomsten dezelfde periode vorig jaar. De verkoop liep daarbij met 27 procent op tot 8.206 exemplaren. Bij de winst was er zelfs sprake van een stijging met 79 procent tot 619 miljoen euro.
Benedetto Vigna maakte daarbij gewag van sterke resultaten. Hij wees er daarbij op dat alle geografische regio’s daaraan hebben bijgedragen.
De verkopen in China, Hongkong en Taiwan lieten een stijging met 109,2 procent optekenen. Dat was volgens Viga vooral aan de lancering van nieuwe modellen, zoals de Ferrari Roma en de SF90 Stradale, te danken.
Ook de rest van de regio Asia-Pacific liet een stijging met 21,1 procent optekenen. In Latijns-Amerika en Noord-Amerika kon anderzijds een groei met 40,1 procent worden gemeld. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika werd nog een lichte stijging met 1,6 procent geregistreerd.
Verbeterde productmix
Ferrari merkte daarbij nog op dat de verkoop van wagens en onderdelen een omzet van 883 miljoen dollar opleverden. Dat was 21,6 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.
Die groei was in belangrijke mate te danken aan hogere verkoopvolumes en een verbeterde productmix, maar de autobouwer maakt tevens gewag van een bijdrage door een sterke drang naar personalisering bij een belangrijk aantal klanten.
Bij de verkoop van motoren kon een stijging met 24,8 procent worden gemeld. Dat had vooral te maken met de leveringen aan Maserati en de verhuur van motoren aan een aantal raceteams die naast Ferrari in de Formule 1 actief zijn.
Sponsoring en andere commerciële activiteiten leverden een bedrag van 95 miljoen euro op. Dat vertegenwoordigde een stijging met 1,3 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar.
(am)