De Italiaanse sportwagenfabrikant Ferrari heeft het voorbije jaar 11.155 auto’s verkocht. Daarmee heeft het bedrijf uit Maranello een nieuwe recordverkoop laten optekenen. De jaarwinst liep met 22,3 procent op tot 1,53 miljard euro.
Dit jaar denkt Ferrari aan een positief resultaat tussen de 1,65 miljard euro en 1,70 miljard euro. De omzet steeg met 23,4 procent tot 4,27 miljard euro. Tegenover drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis, is er sprake van een groei met 13,4 procent.
Gecontroleerde groei
“We hebben dit jaar een indrukwekkend orderboek kunnen afwerken”, benadrukt Benedetto Vigna, topman van Ferrari, in een commentaar op de resultaten. “De cijfers zijn perfect in lijn met onze strategie om een gecontroleerde groei na te streven en op die manier onze merkexclusiviteit in stand te houden.”
Ferrari wees er daarbij nog op vorig jaar met een winstmarge van 35,9 procent ook een nieuw record te hebben kunnen laten optekenen. Dit jaar moet volgens het Italiaanse concern echter met een lichte daling rekening worden gehouden. De winstmarge zou daarbij op een niveau tussen 34,5 procent en 35,5 procent komen.
Vigna zei nog dat alle geografische markten van Ferrari tegenover vorig jaar een dubbelcijferige groei hebben kunnen melden. In China, Hongkong en Taiwan kon zelfs nagenoeg een verdubbeling worden opgetekend.
De resultaten werden volgens de topman door een sterke verkoop van de achtcilinder-modellen – zoals de F8-reeks, de Roma Grand Tourer en de hybride SF90 Stradale – ondersteund.
Elektrische modellen
Vigna, die in september de eerder vertrokken Louis Camilleri als topman van Ferrari opvolgde, wil bij de autobouwer een fundamentele hervorming doorvoeren. Ferrari heeft zich immers traag aan de introductie van de elektrische mobiliteit aangepast.
Het Italiaanse concern zal pas tegen het midden van dit decennium zijn eerste volledig elektrisch model op de markt brengen. Dat staat in schril contrast met zijn Duitse rivaal Porsche, waar de volledig elektrische Taycan al drie jaar wordt verkocht.
Vigna lijkt echter de geschikte figuur om die verandering door te drukken. Hij werd door Ferrari immers weggehaald bij chipfabrikant STMicroelectronics. In het kader van die nieuwe aanpak is Ferrari ook gestart met de herschikking van zijn organisatiestructuur.
In dat kader werden onder meer een aantal technologiespecialisten als manager binnengehaald. Daarbij werden een aantal nieuwe managers intern gepromoveerd, maar Vigna heeft ook Angelo Pesci en Ernesto Lasalandra bij zijn vroegere werkgever STMicroelectronics weggehaald. Angelo Pesco wordt verantwoordelijk voor kwaliteitsbewaking, terwijl Ernesto Lasalandra de leiding over de onderzoeksdivisie krijgt toegewezen.
Ferrari krijgt ook een nieuwe productiemanager. Vincenzo Regazzoni wordt in die functie opgevolgd door Andrea Antichi.
Dit jaar staat bij Ferrari in het teken van een aantal festiviteiten. Het is immers vijfenzeventig jaar geleden dat de Italiaanse constructeur door Enzo Ferrari werd opgericht.