Criminelen vinden voortdurend nieuwe manieren om jouw financiële gegevens te stelen. Daarom is het belangrijk dat je bij een vermoeden van fraude snel contact kunt opnemen met de anti-fraudedienst van jouw bank. De bankenfederatie Febelfin heeft nu al die nummers verzameld in een document.
Key takeaways
- Febelfin heeft een flyer gelanceerd waarin alle nummers van de anti-fraudediensten van de banken staan.
- Het document vermeldt niet alleen de nummers van de anti-fraudediensten van de banken, maar ook de te volgen procedure in geval van een probleem.
- Je vindt ook meer info over ontdekte fraudegevallen op de site van de bankenfederatie en de financiële waakhond FSMA.
In het nieuws: Febelfin lanceert naar aanleiding van de Europese Dag van het Slachtoffer op 22 februari een nieuwe flyer om slachtoffers van fraude te helpen. Daarin staan alle nummers van de anti-fraudediensten van de banken. Je kunt die op ieder moment van de dag of nacht contacteren.
- Die nummers zijn ook beschikbaar op de websites en apps van de banken en op de website van Card Stop. “Onze flyer is een aanvulling hierop en bundelt alle informatie, zodat je ze gemakkelijk bij de hand hebt”, voegt de bankenfederatie eraan toe.
- Het document vermeldt niet alleen de nummers van de anti-fraudediensten van de banken, maar ook de te volgen procedure in geval van een probleem.
- De bankenfederatie moedigt iedereen aan om de flyer zo breed mogelijk te verspreiden om zo veel mogelijk mensen te informeren, “want nog te veel slachtoffers zijn niet op de hoogte van het bestaan van deze essentiële nummers.”
Ook dit: Op de site van Febelfin vind je bovendien meer informatie over de initiatieven die de sector neemt op het gebied van toegankelijkheid en digitale inclusie. Daarnaast publiceert de financiële waakhond FSMA waarschuwingen op zijn site zodra die weet heeft van frauduleuze financiële sites. Ook andere overheidsdiensten, zoals de Federale Pensioendienst, waarschuwen soms voor fraude.
Wat als je slachtoffer bent van fraude?
Tip: Welke stappen moet je nemen als je het slachtoffer bent van fraude?
- Bel eerst de anti-fraudedienst van jouw bank.
- Als iemand je kaartgegevens heeft bemachtigd, neem je best zo snel mogelijk contact op met Card Stop via het nummer 078 170 170.
- Febelfin adviseert ook om zoveel informatie over de fraude te verzamelen, zoals screenshots van de conversaties met de fraudeur, nummers en e-mailadressen.
- Dien vervolgens een klacht in bij de politie en bezorg het PV aan je bank.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief.