Federale pensioendienst waarschuwt voor fraudeurs die pensioenhervorming aangrijpen om jouw gegevens te stelen

De Federale Pensioendienst waarschuwt voor fraudeurs die via phishing je persoonlijke en financiële gegevens proberen te stelen. “Ze sturen een brief waarin ze zogezegd meer info delen over de pensioenhervorming en de impact op jouw pensioen”, aldus de overheidsinstelling.


Key takeaways

  • Fraudeurs proberen jouw bankgegevens te bemachtigen door je naam van de Federale Pensioendienst een brief te sturen.
  • Daarin beweren ze dat ze je meer uitleg willen geven over de pensioenhervorming en de impact van het regeerakkoord op jouw pensioen. Ze vragen je om een bepaald gsm-nummer te bellen.
  • De overheidsinstelling laat weten dat ze geen gsm-nummers gebruikt.

In het nieuws: De Federale Pensioendienst waarschuwt voor oplichters die je een brief sturen in naam van de overheidsinstelling.

  • “Deze brief lijkt heel echt en bevat informatie die behoorlijk correct lijkt, bijvoorbeeld over de pensioenhervorming en de impact ervan op uw pensioen”, waarschuwt de Federale Pensioendienst.
  • In die brief, zogezegd ondertekend namens de minister van Pensioenen, nodigen de oplichters je uit om contact op te nemen met de Pensioendienst via een gsm-nummer in plaats van de Pensioenlijn 1765.
  • De overheidsinstelling laat weten dat ze geen gsm-nummers gebruikt en haar brieven niet ondertekent namens de minister van Pensioenen.
  • Hieronder vind je een voorbeeld van een van de frauduleuze brieven.

Waar moet je op letten?

Duiding: Op de site van de overheidsdienst vind je een checklist om phishing te herkennen.

  • De Pensioendienst laat hoe dan ook weten dat de communicatie altijd via een beveiligde weg gebeurt. Dat is oftewel per brief naar jouw adres, oftewel via jouw online pensioendossier op mypension.be.
  • Voorts benadrukt de overheidsinstelling dat ze je nooit contacteert via sms.
  • De Pensioendienst zal je bovendien enkel telefonisch contacteren als je zelf contact hebt opgenomen via de Pensioenlijn 1765 (voor bijvoorbeeld hulp bij het invullen van formulieren of het opstarten van een pensioenaanvraag) of om bijkomende info te vragen over een formulier dat je hebt ingevuld.
    • Hoe dan ook zal de overheidsdienst dat enkel doen als die over je telefoonnummer beschikt. Als je die gegevens nooit hebt gedeeld, zal die je niet telefoneren.
  • De overheidsinstelling laat ook weten dat ze nooit contact met je zal opnemen via mail om persoons- of bankgegevens te vragen. “Via e-mail beantwoorden we enkel algemene vragen over de pensioenen”, klinkt het.
  • Pas ook op wanneer “overheidsmedewerkers” je bezoeken. “We sturen nooit medewerkers naar je huis”, aldus de Pensioendienst.
  • De Pensioendienst zal je ook nooit vragen om:
    • in te loggen bij uw online bank via uw DIGIPASS,
    • persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals pin-of pukcodes van uw bankkaart of eID,
    • te klikken op een link om een betaling te ontvangen.

Ook dit: De Federale Pensioendienst liet eerder deze week ook weten dat het weinig zin heeft om telefonisch contact op te nemen om vragen te stellen over de pensioenhervorming.

  • “Hoewel er een regeerakkoord is, is het nog te vroeg om te bepalen wat daarvan de impact zal zijn”, klonk het. De overheidsinstelling wees erop dat het regeerakkoord nog verder moet uitgewerkt worden. Het zal nog even duren voor er effectief wetteksten zijn.