FC Barcelona verkoopt licenties en televisierechten; club wil financieel orde op zaken stellen

De Spaanse voetbalclub FC Barcelona verkoopt een minderheidsbelang in zijn divisie licenties en merchandising. Ook zal de club maximaal 25 procent van haar inkomsten uit de televisierechten in La Liga, de Spaanse nationale voetbalcompetitie, van de hand doen. Dat hebben de aandeelhouders van de club beslist.

De ingrepen moeten helpen om de financiële situatie van FC Barcelona te verbeteren. Het clubbestuur hoopt met de nieuwe maatregelen alvast het boekjaar zonder verliezen te kunnen afsluiten en de bestedingslimiet opnieuw te verhogen.

Gecompliceerde situatie

Joan Laporta, voorzitter van de Catalaanse voetbalclub, stelde te verwachten tot 49,9 procent van de divisie Barcelona Licensing and Merchandising (BLM) voor een bedrag tussen 200 miljoen euro en 300 miljoen euro te kunnen verkopen. Ook rekent hij op minstens 200 miljoen euro voor elke 10 procent van de televisierechten in La Liga, die voor een periode van vijfentwintig jaar zouden worden verkocht.

Aan de stemming over de ingreep namen 636 aandeelhouders deel. Dat vertegenwoordigt 14,2 procent van alle rechtenhouders. Het plan om een minderheidsbelang in de divisie licenties en merchandising te verkopen, werd door 89,3 procent van de aanwezigen goedgekeurd. De verkoop van de televisierechten werd door 86,8 procent goedgekeurd.

“Toen we hier vorig jaar aankwamen, bevond de club zich in een bijzonder gecompliceerde financiële situatie”, betoogde Laporte. “Het bleek onmogelijk om de loonlijst van de maand mei van vorig jaar te betalen. Investeerders eisten een bedrag van 200 miljoen euro die de club niet had. We denken dat het gebruik van de middelen van de club om financiële hefbomen te creëren, de beste manier is om FC Barcelona weer competitief te maken.”

Laporte voegde eraan toe dat FC Barcelona zich had teruggetrokken uit een overeenkomst die La Liga en CVC Capital Partners op het getouw hebben gezet en waarbij 1,994 miljard euro werd geboden om aan de investeerder 11 procent van de televisierechten van de Spaanse competitie voor de volgende vijftig jaar te verkopen.

“We konden ons echter niet akkoord verklaren met het geboden bedrag en de duur van het contract”, wierp Laporte op. “FC Barcelona wil het eigendom op zijn rechten binnen een periode van 25 jaar terugkrijgen.”

“Bovendien had de overeenkomst met CVC Capital Partners een collectief karakter, maar FC Barcelona heeft zijn eigen speciale waarde. FC Barcelona is bereid om het Spaanse voetbal te helpen, maar moet nu eerst zijn eigen huis opruimen.”

Stadion

Laporta, die tussen 2003 en 2010 een van meest succesvolle periodes uit de geschiedenis van FC Barcelona leidde, werd vorig jaar voor een tweede ambtsperiode bij de Catalaanse club verkozen, nadat het vorige bestuur vanwege de verslechterende financiën en een aantal andere controverses ontslag had genomen.

Laporte erfde daarbij een diepe financiële crisis, die nog werd verergerd door de coronapandemie. Beperkt door de regels van de Financial Fair Play van LaLiga, bleek de club niet in staat om clubgrootheid Lionel Messi een nieuw contract aan te bieden. Daardoor verhuisde Messi de voorbije zomer als een gratis speler naar de Franse club Paris Saint Germain (PSG).

Laporta maakte in augustus bekend dat de club voor 1,35 miljard euro schulden had opgestapeld. Daarbij was een bedrag van 673 miljoen euro verschuldigd aan de banken. FC Barcelona keurde in december plannen goed om het beroemde stadion Camp Nou te renoveren. Daarvoor moeten nog eens voor 1,5 miljard euro aan schulden worden afgesloten.

In maart tekende de Spaanse club een sponsoringcontract met het streamingplatform Spotify. Dat levert de club 280 miljoen euro inkomsten op.

(kg)

Meer