De CEO’s van de drie grote Amerikaanse sociale netwerken, Mark Zuckerberg, Sundar Pichai en Jack Dorsey, moesten donderdag voor het Congres verschijnen, voor het eerst sinds de aanval op de Amerikaanse parlementsgebouwen op 6 januari. Ze moesten zich verantwoorden voor hun rol in die zwarte bladzijde in de Amerikaanse geschiedenis. Maar ze werden ook op de rooster gelegd over de desinformatie over coronavaccins die circuleert op hun platformen.
‘U had die content kunnen verwijderen (…) U had dat probleem kunnen oplossen. Maar u heeft gekozen om dat niet te doen.’ Aan het woord is Mike Doyle, voorzitter van de subcommissie communicatie en technologie van het Amerikaanse Congres. Zijn opmerkingen geven goed de algemene teneur weer tijdens de hoorzitting van donderdag.
Circus
Volgens de commissieleden gebruiken de sociale netwerken ondoorzichtige systemen die bij contentbeoordeling vaker voor winst kiezen dan voor een grondige moderatie van de inhoud. En volgens de voorzitter kwamen de perverse uitwasemingen daarvan pijnlijk ten uiting tijdens de aanslag op Capitol Hill. Dat incident werd ‘opgestart en gevoed op uw platformen’, zo beschuldigde Doyle de drie techbonzen.
De contentmoderatie, waarmee de techbedrijven zich volgens het Democratische Congreslid steeds indekken voor wat er op hun platformen geschreven staat, is mislukt volgens de commissievoorzitter. Honderden Trump-aanhangers zijn erin geslaagd om zich te organiseren op sociale media om het Capitool binnen te dringen, en zo te proberen de officiële goedkeuring van de verkiezingsuitslag tegen te houden.
De discussie tussen de commissieleden en de techbonzen leek meer op een inbeschuldigingstelling dan op een constructieve uitwisseling van gedachten. De drie CEO’s antwoordden steevast ontwijkend en neerbuigend, aldus de Amerikaanse volksvertegenwoordigers. Er waren zeker gelijkenissen te trekken met het circus van afgelopen zomer, toen de vier grote techbonzen (Jeff Bezos was er ook bij toen) vijf uur lang door het Congres op de rooster werden gelegd over de discutabele tactieken die leidden tot hun dominantie in de digitale economie.
Republikeinen en Democraten
Waar het vooral Democraten waren die fulmineerden tegen Big Tech voor hun rol in de bestorming van het Capitool, raakten de commissieleden van beide Amerikaanse partijen het zowaar eens over één punt: de sociale netwerken zijn verantwoordelijk voor de desinformatie (over vaccins, verkiezingen, etc.) op hun platformen en moeten dat beter aanpakken.
Er nauwelijks een onderscheid tussen nepnieuws en informatie die door alle media wordt opgepikt, aldus de commissie. Desinformatie wordt meer gedeeld en gaat dus vaker viraal, en staat zo bovenaan de trendinglijsten
Over hoe dat best wordt aangepakt geraken Republikeinen en Democraten het dan weer niet eens. De partij van president Biden ziet meer heil in het strikter en strenger modereren van de inhoud. Republikeinen, die nog steeds briesen door de ban van Trump op Facebook, Twitter en Youtube, beschuldigen de platformen van een gebrek aan objectiviteit en het censureren van conservatieve stemmen.
De voorstellen van de techbedrijven
De voorgestelde oplossing van het Congres was om sectie 230 van de Communications Act van 1934 te herzien. Daarin staat dat websitebeheerders niet verantwoordelijk zijn voor wat gebruikers op sociale media schrijven. Deze wet ontheft Google, Facebook en Twitter van alle verantwoordelijkheid voor wat er op hun platformen. Onder druk van de wetgevers, hebben de drie CEO’s elk voorstellen gedaan van mogelijke aanpassingen aan de wet.
Mark Zuckerberg stelt voor dat platforms worden beoordeeld op basis van hoe ze modereren en niet op content. Op deze manier, als hun content-moderatietechnieken voldoende worden geacht, kunnen platforms er niet van worden beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor een bericht dat aan de moderators is ontsnapt. Facebook maakt hierbij onderscheid tussen grote bedrijven en start-ups, waarbij aan de eerstgenoemde hogere eisen zou worden gesteld dan aan de laatste.
Twitterbaas Jack Dorsey wil rekent op de medewerking van gebruikers. Hij zou graag tools inzetten zodat de leden van het platform de berichten op hun eigen manier modereren. Internetgebruikers moeten hun account ook beter kunnen personaliseren, om te beslissen wat ze wel en niet willen zien.
Sundar Pichai van Google stelt voor om een algemeen contentbeleid vast te leggen, in tegenstelling tot de huidige regels die elk platform toestaan om content naar eigen inzicht te modereren, zonder censuur. Net als Dorsey wil hij gebruikers meer tools en instellingen bieden.
Modereren
De drie techreuzen benadrukten ook dat er al hard wordt gewerkt aan contentmoderatie. Facebook liet weten dat afgelopen herfst 1,3 miljard nepaccounts zijn verwijderd. YouTube (Google) heeft alleen al de afgelopen maand tienduizenden desinformatie-video’s verwijderd. Twitter gaf geen cijfers, maar reageerde als eerste op de verkiezingstweets van Donald Trump.
Volgens de commissie is het echter bijlange niet voldoende. Amerikaanse wetgevers zullen daarom binnenkort beslissen welke nieuwe regels op sociale media van toepassing zijn.