Facebook treedt dan toch op tegen politieke advertenties, maar wel heel beperkt

Facebook zal dan toch optreden tegen politieke advertenties, naar aanleiding van de Amerikaanse verkiezingen. Of toch een beetje: de gebruikers zullen ervoor kunnen kiezen om minder advertenties te zien. Dat kondigde Facebook aan in een blogpost.

Er stond al even druk op Facebook om tegen politieke advertenties op te treden. Presidentskandidaat Elizabeth Warren beschuldigde Facebook er openlijk van ‘geld aan te nemen om leugens te verspreiden’.

Naast politieke advertenties toe te laten, controleert Facebook de inhoud ervan namelijk niet. Principieel, aldus Mark Zuckerberg, ‘omdat het aan de kiezers is om hierover te oordelen’. Het zou volgens de topman een schending van de vrije meningsuiting zijn.

Maar de druk op het bedrijf nam de laatste weken toe nadat Twitter en Spotify een ban op politieke advertenties aankondigden, en ook Google besloot om politieke adverteerders strengere regels op te leggen.

Minder politieke advertenties wordt optioneel

Nu lijkt Facebook te plooien, of toch deels. Een aantal updates moeten de transparantie rond politieke advertenties verhogen. Daarnaast zullen gebruikers ervoor kunnen kiezen, zowel op Facebook als Instagram, om minder politieke advertenties te zien. De aanpassingen gaan deze zomer in.

Maar een volledige ban zoals bij Twitter en Spotify ziet Facebook absoluut niet zitten. ‘We vinden het fout dat privébedrijven beslissingen maken over politieke advertenties’, luidt het. Dit wil niet zeggen dat politici alles de wereld mogen insturen via Facebook. Haatberichten en gewelddadige content zijn niet toegestaan.

Wetsvoorstel

Facebook pleit voor wetgeving die over heel de industrie van toepassing zou zijn. Hierbij verwijst het naar de Honesty Ads Act van senator Mark Warner, een wetsvoorstel gericht tegen buitenlandse inmenging van politieke advertenties, en voor meer transparantie.

Eerder liet Zuckerberg, als reactie op de kritiek, weten dat de politieke advertenties in 2020 maar voor 0,5 procent van de totale inkomsten zouden zorgen.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.