“Facebook is de nieuwe sigaret”

Verslavend effect van sociale media wordt een steeds groter probleem voor het imago van Silicon Valley.

“Facebook is de nieuwe sigaret.” Dat heeft Marc Benioff, de stichter van het softwarebedrijf Salesforce, gezegd in een interview met de Amerikaanse nieuwszender MSNBC.

Benioff, een miljardair die onlangs in het nieuws kwam toen hij Time magazine opkocht, verbergt zijn afkeer voor het sociale netwerk van Mark Zuckerberg zelden en vergelijkt het nu met ‘een digitale sigarettenfabriek’.

“Je weet dat het verslavend is en slecht voor de gezondheid… De overheid moet optreden. Ze gaan nu achter je kinderen aan. Er is nu ‘Facebook for Kids’. Met dezelfde technieken om volwassenen te verleiden, worden nu kinderen naar het netwerk gelokt,” aldus Benioff in een half uur durende special die zondag op MSNBC wordt uitgezonden.“

“Facebook kan zeer ernstige gevolgen hebben voor de maatschappij, net als sigaretten”

De Salesforcebaas werd geïnterviewd door techspecialiste Kara Swisher, die hem met de uitspraak, die hij al eerder had gedaan, confronteerde.

Swisher: “Sigaretten, dat is een sterke vergelijking.”

Benioff: “Wel, volgens mij gaat de vergelijking op.”

Swisher: “Sigaretten doden.”

Benioff: “Wel, Ik denk dat dit de gepaste vergelijking is, omdat we nu zien dat Facebook zeer ernstige gevolgen kan hebben op de maatschappij, net zoals sigaretten dat hebben.”

Benioff rangschikt op plaats 259 in de Bloomberg Billionaires Index, met een fortuin van ruim 5,8 miljard dollar. Hij stichtte Salesforce – een van de grootste spelers op vlak van cloud-based business software –  in 1999.

Benioff is zeker niet de eerste die het verslavende effect van Facebook aanklaagt.  Ook anderen pleiten voor maatregelen die bescherming moeten bieden tegen de verslavende werking van de diensten van grote technologiebedrijven. Scott Galloway, professor marketing aan de New York University Stern School of Business, noemde het duo Zuckerberg – Sandberg, die beide aan het hoofd van Facebook staan, in dat verband recent ‘een van de gevaarlijkste managementduo’s aller tijden‘: “Facebook is een organisatie die etnische zuivering mogelijk heeft gemaakt. Hun apps maken onze kinderen depressief.”

© Getty Images

Meer beperkt gebruik van sociale media genereert onmiddellijke positieve impact

Ruim 11 maanden geleden gaf het bedrijf op basis van een academisch onderzoek zelf toe dat sociale media in sommige gevallen gebruikers met een laag zelfbeeld opzadelen. Het bedrijf stelde toen niet voor om minder tijd op Facebook door te brengen, maar om die tijd anders in te vullen, waarna stappen werden gezet om de nieuwsfeed er anders uit te laten zien.

Een nieuwe studie, die in december in het Journal of Social and Clinical Psychology verschijnt, komt tot een nog vernietigender conclusie:

“De resultaten van ons experiment -waar 143 mensen aan deelnamen – geeft aan dat een meer beperkt gebruik van sociale media een onmiddellijke en positieve impact heeft op het subjectieve welzijn van gebruikers, meer bepaald met betrekking tot een verminderd eenzaamheidsgevoel en depressie.”

Een mens zou zich al eens durven afvragen waar we nu eigenlijk mee bezig zijn.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.