De Europese Commissie en de Britse toezichthouder CMA nemen mogelijke concurrentieverstorende praktijken van Facebook onder de loep.
Dat kondigde de eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager aan. De zaak draait rond de zoekertjesdienst Facebook Marketplace en de verwerking van klantengegevens. De Europese Commissie vermoedt dat Facebook zijn macht op de online advertentiemarkt misbruikt en start een onderzoek op.
‘Facebook wordt maandelijks door bijna 3 miljard mensen gebruikt en in totaal adverteren bijna 7 miljoen bedrijven op het netwerk. Facebook verzamelt enorme hoeveelheden gegevens over de activiteiten van gebruikers van zijn sociale netwerk en daarbuiten, waardoor het zich kan richten op specifieke klantgroepen’, zegt eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager.
‘We zullen in detail bekijken of deze gegevens Facebook een ongepast concurrentievoordeel geven, met name in de sector van online advertenties, waar mensen elke dag goederen kopen en verkopen, en waar Facebook ook concurreert met bedrijven waarvan het gegevens verzamelt. In de huidige digitale economie mogen gegevens niet worden gebruikt op manieren die de concurrentie verstoren.’
Ook de Britse concurrentiewaakhond CMA start een onderzoek op naar de manier waarop Facebook klantendata gebruikt voor zijn eigen commerciële doeleinden. De onderzoeken lopen onafhankelijk van elkaar, maar de toezichthouders gaan wel contact houden.
(mah)
Lees ook: