Facebook heft Australische nieuwsban op na toegevingen

Facebook opent de nieuwssluizen opnieuw voor Australiërs. Vorige week maakte het sociale netwerk het onmogelijk om down under nieuws te delen of te bekijken op zijn platform. De reden was een controversiële mediawet waardoor het techbedrijf van Mark Zuckerberg nieuwsuitgevers zou moeten betalen. Dat wetsvoorstel is nu aangepast.

Sinds vorige woensdag was het onmogelijk voor individuele gebruikers om nieuws te delen of te bekijken, en de sociale mediakanalen van Australische nieuwsorganisaties konden niets meer posten. 

Patstelling

De oorzaak van de patstelling? Canberra was vastbesloten om Facebook – en Google ook trouwens – te laten betalen wanneer het nieuws deelt op zijn platform. Dat zou namelijk meer trafiek genereren voor het sociale medium, waardoor de advertentiewaarde hoger ligt. Nieuwsmedia moeten volgens de Australische overheid een deel van die koek krijgen. 

Facebook argumenteerde dat nieuwsmedia via het platform een veel groter bereik kennen, waardoor het een win-winsituatie is waar niet mag aan geraakt worden. 

Afgelopen weekend hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen de Australische minister van Financiën Josh Frydenberg en Facebookbaas Mark Zuckerberg. Daar werd er water bij de wijn gedaan: Australië zal vier amendementen voorstellen aan het wetsontwerp. 

‘definitieve biedingsarbitrage’

De belangrijkste wijziging gaat over de bepaling van de ‘definitieve biedingsarbitrage’. Dat was het meest controversiële onderdeel van de wet: als een nieuwsuitgever en een digitaal platform het niet eens zouden raken over de vergoeding, zouden ze beiden hun voorgestelde deals presenteren aan een onafhankelijke bemiddelaar. Die zou dan de beste deal eruit kiezen en die wettelijk bindend maken. Zowel Facebook als Google waren sterk gekant tegen deze bepaling. 

‘We zijn tevreden dat de Australische regering heeft ingestemd met een aantal wijzigingen en garanties die tegemoetkomen aan onze belangrijkste zorgen over het toestaan ​​van commerciële deals die de waarde erkennen die ons platform biedt aan uitgevers in verhouding tot de waarde die we van hen ontvangen’, zei Facebook in een verklaring op zijn platform. 

De kwestie wordt internationaal met argusogen bekeken. Andere overheden, waaronder de EU, zoeken namelijk ook naar manieren om techgiganten te laten betalen voor de nieuwsinhoud die ze verspreiden. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.