“Facebook en Instagram hebben Europees onderzoek aan hun been”

Meta, het moederbedrijf van de sociale media-platformen Facebook en Instagram, wordt door de Europese Commissie op de rooster gelegd. Het is de consequentie van propaganda die niet voldoende werd geblokkeerd.

Waarom is dit belangrijk?

Met de Europese verkiezingen in aantocht is de EU erg gevoelig voor valse informatie en propaganda. Het wil dan ook dat gebruikers duidelijk zien waar een advertentie vandaan komt.

In het nieuws: Volgens vier bronnen die nieuwswebsite Politico sprak, start de EU een onderzoek naar mogelijke inbreuken op de Digital Services Act (DSA).

  • Het onderzoek van de Europese Commissie zou het gevolg zijn van een geslaagde propaganda-actie van een Russisch desinformatienetwerk. Daarbij werden politieke advertenties niet als dusdanig gelabeld, om minder restricties opgelegd te krijgen. De vraag is nu of Meta meer had moeten doen om dat gebrek aan labelling op Facebook en Instagram te detecteren en te stoppen.
  • Ook andere gevoelige kwesties springen in het oog bij Europese beleidsmakers, zoals het aanpakken van schadelijke videos of desinformatie rond de oorlog in Gaza. Ook vindt de EU dat minderjarigen beter beschermd moeten worden en zijn er nog altijd bezorgdheden rond de nieuwe Twitter-kloon Threads.
  • Volgens Meta-woordvoerder Ben Walters heeft het bedrijf “al een goed ingeburgerd proces voor het identificeren en beperken van risico’s op onze platformen”. Hij benadrukt dat het bedrijf al samenwerkt met de Europese Commissie.
    • Toch spande Meta een rechtszaak aan tegen de Commissie over een heffing die het moet betalen om de DSA te handhaven. Meta zegt daar nu al 11 miljoen euro voor te betalen in 2024, terwijl de Commissie beweert het viervoudige nodig te hebben.
  • Tegelijk is Meta niet het eerste bedrijf dat te maken krijgt met de strengere Europese regels. Onder andere TikTok en X worden ook al duchtig gecontroleerd. Onder de DSA kunnen bedrijven boetes tot 6 procent van hun wereldwijde inkomsten krijgen.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.