Facebook, een globaal lunapark voor al wie excelleert in razernij

(Foto: AP Photo/Jeff Chiu, Isopix)

De Oversight Board (OB) van Facebook bevestigde eerder deze week dat het account van ex-president Donald Trump voorlopig niet kan worden gereactiveerd. De OB vraagt aan Facebook wel om de schorsing binnen zes maanden te herbekijken. Facebook schorste Trumps account na de aanval op het Capitool op 6 januari jongstleden.

Maar uit een analyse van NewsWhip, een bedrijf dat sociale media monitort, blijkt dat de Facebookpagina van Donald Trump weinig meer dan een symptoom is en niet de oorzaak van het desinformatieprobleem. Het probleem is Facebooks algoritme. Dat bevoordeelt systematisch extreemrechtse inhoud van lage kwaliteit, met Trump als slechts een van de vele begunstigden.

NewsWhips analyse voor april toont aan dat rechtse aggregatiesites van dubieuze kwaliteit veel meer aanhang kennen dan die van mainstreammedia. 

De Daily Wire, Rumble en de Western Journal

De extreemrechtse website The Daily Wire bijvoorbeeld maakt geen originele content. Toch heeft de site een bereik dat groter is dan dat van de Washington Post en de New York Times gecombineerd.

Elk artikel dat The Daily Wire in april publiceerde kreeg 54.084 engagements. Dat is Facebooktaal voor de betrokkenheid die een bericht genereert. Ter vergelijking: de New York Times en de Washington Post komen niet verder dan respectievelijk 2.943 en 1.973 engagements. Dat is zo’n 20 tot 25 keer minder.

Twee andere sites die boven de Washington Post en de New York Times uitkomen zijn de Western Journal en Rumble. De eerste is een extreemrechtse website die de valse beweringen van Trump over kiezersbedrog heeft gepusht. De andere is een videoplatform dat zich richt op Trump-aanhangers.

Een als reclamebedrijf vermomde geldmachine

Het algoritme van Facebook weerspiegelt niet de werkelijkheid. In de rest van de wereld zijn Western Journal en Rumble niet populairder dan de New York Times of de Washington Post. Ook zijn ze niet groter dan NBC News, de BBC of The Guardian.

Dat is alleen waar in de wondere wereld van Facebook. Ooit opgericht als platform ‘for Family and Friends’ heeft het bedrijf zich snel getransformeerd tot een als reclamebedrijf vermomde geldmachine. Maar met het adagium ‘enragement is engagement’ als smeerolie is Facebook nu allereerst een globaal lunapark voor al wie excelleert in razernij.