Het marketingbureau Oppizi ging voor elke renstal uit Formule 1 na hoeveel de sponsors achter het team waard zijn. De ranglijst volgt niet helemaal de huidige sportieve krachtsverhoudingen.
De werkwijze: De studie heeft de waarde van elke sponsor berekend op basis van de marktkapitalisatie, dat wil zeggen de waarde op de beurs, of private waarderingen. De som van alle bedragen geeft een idee van de financiële ondersteuning die elk team mogelijk kan krijgen, mochten de sponsors de geldkraan verder opendraaien.
1. Aston Martin
Aston Martin is het team met de meest waardevolle sponsors, met een gecombineerde waarde van 9.059 miljard dollar. Dat is grotendeels te danken aan Saudi Aramco, het Saoedische oliebedrijf dat de derde grootste onderneming ter wereld is, met een marktkapitalisatie van ruim 8.000 miljard dollar. Cognizant (35,58 miljard dollar), een IT-adviesbedrijf, en autobouwer Aston Martin zelf (3,68 miljard dollar) zijn de andere belangrijkste sponsors van het team. F1-legende Fernando Alonso is de ster van het team.
2. McLaren
McLaren staat op de tweede plaats, met een gecombineerde waarde van hun sponsors van ruim 1.700 miljard dollar. Opnieuw heeft dat te maken met een gigabedrijf, in dit geval Google. De logo’s van Android en Chrome, beide eigendom van Google, prijken op de F1-wagens. Google is een slordige 1.700 miljard dollar waard op de beurs. McLaren, de fabrikant van luxe auto’s, is ook een belangrijke sponsor van het team, maar met een veel kleinere waardering, circa 1,66 miljard dollar.
3. Red Bull
Red Bull, de huidige wereldkampioen met de ongenaakbare Max Verstappen, staat pas op de derde plaats, met een gecombineerde waarde van hun sponsors van 388 miljard dollar. De Amerikaanse softwarereus Oracle is de meest waardevolle sponsor van Red Bull Racing, met een marktkapitalisatie van 307,14 miljard dollar. Red Bull, het energiedrankjesbedrijf dat ook het team bezit, is de op een na waardevolste sponsor, met een marktkapitalisatie van 81,8 miljard dollar.
4. Ferrari
Ferrari staat op de vierde plaats, met een gecombineerde waarde van hun sponsors van 334 miljard dollar. Shell is de meest waardevolle sponsor van Ferrari, met een marktkapitalisatie van 210,16 miljard dollar. Santander, VGW Play en autobouwer Ferrari zelf zijn de andere belangrijkste sponsors van het team.
5. Alpha Tauri
AlphaTauri sluit de top vijf af, met een gecombineerde waarde van hun sponsors van 150,53 miljard dollar. AlphaTauri is eigendom van Red Bull en heeft het drankje uiteraard ook als sponsor. Honda, de Japanse autofabrikant, is de op een na waardevolste sponsor van AlphaTauri, met een marktkapitalisatie van 50,38 miljard dollar. Orlen, het Poolse oliebedrijf, is de derde belangrijkste sponsor, met een marktkapitalisatie van 18,35 miljard dollar. Er wordt gefluisterd dat het modemerk Hugo Boss overweegt om toe te treden het Red Bull-universum. Het bedrijf zou dan de nieuwe titelsponsor van AlphaTauri kunnen worden.
En de rest?
In de tweede helft van de ranglijst vinden we enigszins verrassend Mercedes, dat voor de machtsgreep door Verstappen en co jarenlang het dominante F1-team was.
- Alpine: 117 miljard dollar
- Mercedes: 94 miljard dollar, vooral via Petronas, een Maleisisch bedrijf actief in olie en gas.
- Alfa Romeo: 40 miljard dollar
- Haas: 1,07 miljard dollar
- Williams: 0 dollar? De studie van Oppizi schat de waarde van hun sponsors op 0, maar het iconische logo van Gulf Oil is nog steeds te zien op de wagen. Gulf Oil bestaat al jaren niet meer en werd midden jaren tachtig overgenomen door Chevron.
(evb)