Extra vraag naar beademingstoestellen levert Philips hogere winst op

In het derde kwartaal heeft het Nederlandse zorgtechnologieconcern Philips een hogere winst en omzet behaald dan een jaar eerder. De coronacrisis ligt aan de basis.

Terwijl veel bedrijven naar adem happen in deze coronacrisis, mag Philips dankzij beademingsapparatuur en patiëntbewakingssystemen uitpakken met puike resultaten in het derde kwartaal. Op jaarbasis stijgt de verkoop van deze technologie met 10 procent tot 5 miljard euro.

De nettowinst ging naar 340 miljoen euro ten opzichte van 208 miljoen euro vorig jaar. Met deze stijging van 63 procent overtreft het Nederlandse bedrijf de verwachtingen van de analisten ruimschoots. Zij gingen uit van een omzet van 4,8 miljard euro en een nettowinst van 274 miljoen euro.

Koude douche

Eind augustus kwam er wel een koude douche voor Philips. ‘Ons orderboek was nog nooit zo vol’, riep financieel topman Abhijit Bhattacharya in het tweede kwartaal nog uit, waarna de Verenigde Staten een grote bestelling annuleerden. In plaats van 43.000 beademingsapparaten mocht Philips nog slechts 12.300 stuks leveren.

‘De vermindering in de levering van beademingsapparaten gaat uiteraard van invloed zijn op de financiële prestaties van Philips’, schreef topman Frans van Houten in een toelichting. Al lijkt dat mee te vallen, want als het order van de Verenigde Staten niet meegeteld wordt, stijgt het aantal opdrachten met 3 procent. Nu daalt het aantal bestellingen met 18 procent.

5 tot 6 groei

De grootste divisie van Philips doet het echter minder goed. ‘Diagnose en Behandeling’ zag de omzet dalen, omdat veel ziekenhuizen investeringen in medische en niet-coronagerelateerde systemen uitstellen. Toch maakt Philips zich sterk dat het tot en met 2025 jaarlijks met 5 à 6 procent wil groeien.

Topman Frans van Houten schrijft in een toelichting dat het duidelijk is dat de uitbraak van het coronavirus nog lang niet voorbij is, maar dat onder uitdagende omstandigheden goede resultaten zijn behaald door Philips.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.