Bewust en ecologisch verantwoord reizen is dé reistrend van dit moment. Steeds meer organisaties bieden reizen aan waarbij respect voor lokale bevolking, cultuur en milieu centraal staan. Drie experts delen hun inzichten.
Trek naar het Oosten, jonge reizigers
Net als inwoners van steden zoals Barcelona, Venetië, Praag en Dubrovnik, hebben de meeste toeristen nu zelf een hekel aan massatoerisme. Daarom zoeken ze steeds vaker andere oorden op. Zo is de belangstelling voor Oost-Europa, waaronder Albanië, Macedonië, Georgië en Armenië, sinds 2010 sterk toegenomen – omdat ze nagenoeg niet op de radar van toeristen te bespeuren waren.

‘Bestemmingen zoals IJsland en Kroatië zijn in populariteit gestegen’, zegt Hayley Berg, een econoom bij Hopper, een app voor reizigers. ‘Steeds meer reizigers zijn op zoek naar unieke en buiten de gebaande paden gelegen bestemmingen.’ Dat betekent waarschijnlijk meer belangstelling in Oost-Europese landen, meent Andrew Sheivachman, redacteur bij de Amerikaanse reiswebsite Skift.
‘Er is zeker een verband tussen het toegenomen toerisme in Oost-Europa en het massatoerisme dat traditionele bestemmingen in Frankrijk, Italië en Spanje overspoelt’, zegt hij. ‘Meer landen in de wereld, niet alleen in Oost-Europa, zetten ook meer geld in en doen meer moeite om hun bestemming bij internationale toeristen te promoten. Reizigers gaan op zoek naar alternatieven voor oververzadigde bestemmingen. In plaats van Ho Chi Minh City, is er Da Nang. In plaats van Praag is er Brno. Parijs? Probeer Lyon.’

Een persoonlijke connectie
Juist omdat sommige toeristische hotspots overspoeld worden, zoeken steeds meer reizigers naar een echte band met een bepaalde plaats. ‘Een ding dat we in 2020 zullen zien, is dat mensen echt op zoek zijn naar persoonlijke connecties en lokale interactie als ze reizen,’ zegt Andrea Ross, de directeur van touroperator Wild Frontiers. ‘Ervaringen zijn het nieuwe luxe item geworden: lessen volgen, lokale mensen ontmoeten en gewoon meer meeslepende reiservaringen, zijn een enorme trend geworden.’
Touroperators zoals Wild Frontiers spelen daarop in door hun aanbod te verhogen in hands-on tours waar bezoekers kunnen interageren met de lokale bevolking. Reizen gaat niet meer alleen over het zich verschuilen in een all-inclusive resort of hotel. Het gaat om interactie en het maken van een persoonlijke connectie met de lokale bevolking.

Ecologische voetafdruk
Het toenemende ecologische bewustzijn brengt langzaam maar zeker veranderingen teweeg in de manier waarop we reizen en touroperators reizen aanbieden. ‘We werken eraan om tegen 2021 een koolstofvrij bedrijf te worden’, aldus Ross. ‘Ik denk dat reizigers de moeite die we doen waarderen en dat ze zich meer bewust zijn van de gevolgen voor het milieu. Daardoor willen ze misschien niet zo ver meer vliegen of op grote cruiseschepen meevaren.’
De econoom Hayley Berg ziet een gelijkaardige trend. ‘We verwachten dat reizigers zich steeds meer zullen informeren over de impact van hun reis en dat ze op zoek zullen gaan naar meer duurzame opties wanneer ze hun reis plannen.’
