De Amerikaanse president Joe Biden wil dat minstens 40 procent van de nieuwe wagens in 2030 elektrisch of hybride is. De wagens mogen ook aangedreven worden door waterstof. Hij heeft daarover een overeenkomst gesloten met verschillende wagenproducenten. Volgens experts is het een realistische doelstelling.
Experts: “Doelstelling van Biden om wagenpark te vergroenen tegen 2030 is niet onmogelijk”
Waarom is dit belangrijk?
Volgens het klimaatakkoord van Parijs, waar de Verenigde Staten onder Biden opnieuw tot zijn toegetreden, moeten we met z'n allen tegen 2030 maar liefst 40 procent minder CO2 uitstoten. In 2050, of kort daarna, moet de CO2-uitstoot compleet afgebouwd zijn om de opwarming van de aarde te beperken. De vergroening van de wagenparken speelt daarbij een belangrijke rol.Biden kondigde donderdag een overeenkomst aan die de Amerikaanse auto-industrie moet aanzetten tot de verkoop van meer groene voertuigen. De president wil met het uitvoeringsbesluit ervoor zorgen dat 40 tot 50 procent van de verkochte wagens in 2030 duurzaam is. In de overeenkomst wordt er gesproken van groene wagens zodra die elektrisch of hybride zijn. Ook wagens die op waterstof rijden worden beschouwd als groene voertuigen.
Experts erkennen dat dit een enorme uitdaging wordt, maar ze zeggen tegelijk dat het mogelijk is. Volgens IHS Markit zal de verkoop van batterijaangedreven voertuigen, met inbegrip van volledig elektrische wagens en hybridewagens, dit jaar 4,3 procent van alle in de VS verkochte voertuigen uitmaken.
Autoproducenten stellen zichzelf doelstellingen
Verschillende autoproducenten hebben zelf al hun doelstellingen voor de toekomst bekendgemaakt. Zo wil Ford dat alle geproduceerde wagens tegen 2035 CO2-vrij zijn. Verwacht wordt dat tegen 2030 ten minste 40 procent van de verkochte wagens bij Ford emissievrij zal zijn.
Stellantis, het bedrijf dat eigenaar is van de merken Dodge, Chrysler en Jeep, zei onlangs ook dat het bedrijf er wil voor zorgen dat 40 procent van de nieuwe wagens verkocht in 2025 duurzaam zal zijn. Daarmee is het bedrijf ambitieuzer dan de Amerikaanse president.
Dat de autoproducenten zichzelf dergelijke doelstelling geven, komt als geen verrassing. In andere delen van de wereld is de regelgeving al aan het veranderen, zoals in Europa, waar er plannen zijn om voertuigen met verbrandingsmotor te verbieden tegen 2035. Europa stelde vorige maand het klimaatpakket “Fit for 55” voor.
Voorts is de consument ook milieubewuster aan het worden. Die heeft meer en meer aandacht voor een energiezuinige levensstijl. Uit de recente kwartaalcijfers van Tesla bleek bijvoorbeeld dat de producent van elektrische wagens meer dan 200.000 auto’s heeft geproduceerd en afgeleverd in het tweede kwartaal. De Chinese concurrent Nio heeft in juni een recordaantal nieuwe wagens geleverd. In totaal rolden er die maand 8.083 wagens van de band.
“Niemand wil echt gezien worden als de achterblijver of de dinosaurus, degene die zich verzet tegen deze vooruitgang”, zei Jessica Caldwell, analist bij Edmunds, in een reactie aan CNN.
Wagenpark overheid vergroenen
IHS Markit verwacht dat 32 procent van alle verkochte wagens in de VS in 2030 volledig elektrisch zal zijn. Verwacht wordt dat nog eens 4,2 procent hybridewagens zullen zijn.
“Er is nog werk aan de winkel”, zei Lea Malloy, een analist bij Cox Automotive, aan CNN. Ze merkte daarbij op dat er nog ruimte voor verbetering is op een aantal gebieden, zoals oplaadinfrastructuur en meer publieksvoorlichting over elektrische voertuigen. Tot slot maakte Biden donderdag ook bekend dat hij het wagenpark van de overheid wil vergroenen.
Hoe dan ook is het uitvoeringsbesluit geen verplichting. Wagenproducenten kunnen dan ook niet gestraft worden als ze de doelstelling van Biden niet halen tegen 2030. We mogen overigens niet vergeten dat het niet uitsluitend over elektrische wagens gaat. Hybridewagens, die nog over een verbrandingsmotor beschikken, worden in de overeenkomst ook beschouwd als groene wagens.
(lb)
Lees ook: