Bill Gurley, een vroege investeerder van taxi-app Uber, kijkt met spijt terug op de ettelijke miljarden die het bedrijf investeerde in zelfrijdende auto’s. Het is een strijd die het bedrijf verliest tegen techmoloch Alphabet.
Wie zet de eerste echt volledig zelf rijdende auto op de weg? Die strijd lijkt beklonken, nu Waymo enkele taxi’s heeft rondrijden in een proefproject. Maar lang aasde ook Uber op het prijsbeest van de autosector, tot het uiteindelijk de handdoek in de ring gooide en zijn autonomous vehicle-project verkocht aan Aurora.
Bill Gurley, die via zijn investeringsfirma Benchmark Capital enkele jaren in de raad van bestuur van Uber zat, heeft nu spijt van die strategie. Gurley werkte van 2011 tot 2017 mee aan ATG, zoals het zelfrijdende project heet, maar zou wellicht niet opnieuw dezelfde keuze maken.
‘We hadden de miljarden die we in ATG gepompt hebben, wellicht beter geïnvesteerd in Uber Eats’, zegt Gurley aan journalist Eric Newcomer in zijn nieuwsbrief. ‘We hebben zeker 2,5 miljard verbrand die we in Uber Eats hadden kunnen steken. Maar het was ook een groot risico op dat moment om in delivery te investeren.’
Het is duidelijk waarom zelfrijdende auto’s een succesrecept lijken voor een bedrijf als Uber. Geen chauffeurs, dat scheelt een serieuze slok op de borrel in termen van payroll. Maar dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Sinds het ontstaan van ATG waren er al problemen. De hoofdingenieur zou gestolen zijn bij Google en zou daarbij ook meteen wat bedrijfsgeheimen in zijn achterzak gestoken hebben. De man raakte ook veroordeeld en gepardonneerd door toenmalig president Donald Trump. Er volgde ook een eerste, meteen fatale, crash. Het is de eerste dodelijke crash met een zelfrijdend voertuig. In 2020 verkocht Uber ATG aan zelfrijdend autobedrijf Aurora.
Lees ook: