Terwijl het moederbedrijf nog steeds de onderneming met de meeste schulden ter wereld is, begint een dochteronderneming van Evergrande met de massaproductie van haar eerste elektrische auto. De eerste leveringen zijn gepland voor volgende maand.
De Evergrande Group meldde vandaag te zijn begonnen met de massaproductie van zijn eerste elektrische voertuig, de Hengchi 5, in een fabriek in de Noord-Chinese stad Tianjin.
Klanten die hun vertrouwen hebben gesteld in de ontwikkelaar ondanks de moeilijkheden van het bedrijf – dat de grootste schuldenlast ter wereld torst – kunnen vanaf oktober hun Evergrande-wagen verwachten.
Het bedrijf, de op een na grootste Chinese projectontwikkelaar, is van plan om in de eerste helft van 2022 te beginnen met de massaproductie van zijn tweede elektrisch automodel en een derde in de tweede helft van het jaar, zo meldt Reuters.
Managementwissel
Na de ellende met zijn vastgoedactiviteiten en zijn schuld van 300 miljard dollar, die de wereld op zijn kop zette, is de auto-unit van de groep zijn nieuwe focus geworden. De voorzitter van het bedrijf, Hui Ka Yan, heeft beloofd dat de autoproductie binnen 10 jaar de kernactiviteit van Evergrande zal worden.
Hij wil tegen 2025 1 miljoen voertuigen per jaar produceren. Dit is een behoorlijke gok voor het bedrijf. Hoewel de nieuwe onderneming van de groep zich goed lijkt te ontwikkelen – ondanks een vertraging van de productiestart – zouden de moeilijkheden die de vastgoedactiviteiten teisteren nog steeds nadelig kunnen zijn.
Het valt nog te bezien of de massaproductie soepel zal verlopen, maar ook hoeveel elektrische auto’s in dit laatste kwartaal zullen worden geleverd. Als de cijfers goed uitpakken, kan dat Evergrande – tot op zekere hoogte – helpen het hoofd boven water te houden.
(lb/ns)