Eurostar staat op omvallen

Het spoorbedrijf Eurostar dreigt te kapseizen als gevolg van de coronacrisis.

De Eurostar verloor in 2020 minstens 85 procent van zijn trafiek tussen Londen en het Europese vasteland. ‘Zonder bijkomende steun van de overheid is er een echt risico voor het overleven van Eurostar’, waarschuwde het bedrijf zondag.

Christophe Fanichet, de nummer twee bij de SNCF, uitte vrijdag ook zijn bezorgdheid. Volgens de Fransman ‘ligt de Eurostar in zeer kritieke toestand aan het infuus.’ Met slechts één enkele heen- en terugrit per dag is het verkeer gezakt naar het laagste peil ooit.

Londense noodkreet

Er is de komende weken geen beterschap in zicht door de almaar striktere quarantaineregels en andere formaliteiten, zowel aan Britse als aan Europese kant. De ongerustheid over de Britse coronavariant zet Frankrijk en België aan tot verstrengingen.

Een groep van Londense zakenlui roepen de Britse regering per brief op om de Eurostar te redden. Zij willen de treinverbinding met Parijs en Brussel niet verloren zien gaan en wijzen erop dat er 1.200 rechtstreekse en 1.500 indirecte Britse jobs in gevaar zijn.

Wie moet Eurostar redden?

De zaak wordt bemoeilijkt doordat de Britse overheid geen aandeelhouder meer is van Eurostar. Het bedrijf is voor 55 procent in handen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. De Belgische NMBS bezit 5 procent en de overige 40 procent zit bij het Frans-Canadese consortium Patina Rail. ‘Het is een Frans bedrijf in het Verenigd Koninkrijk, dus het wordt niet geholpen door de Britten, noch door de Fransen’, verklaarde Fanichet.

Een mogelijkheid is dat de Britten de Eurostar ondersteunen met leningen, mogelijk in combinatie met een kapitaalinjectie door de aandeelhouders. Maar hoewel de precaire financiële situatie enkele maanden gekend is, kwam het tot nu toe niet tot een reddingsplan.

Lees ook: Eurostar reed nog nooit zo snel, maar wel bijna leeg van Amsterdam naar Londen

Meer