Het is onwaarschijnlijk dat de Europese luchtvaart over korte afstanden de volgende twee jaar zal terugkeren naar de piektrafieken die voor de uitbraak van de coronacrisis werden geregistreerd. Dat heeft Michael O’Leary, chief executive van de Ierse budgetmaatschappij Ryanair, gezegd.
Oorzaken van het tragere herstel zijn volgens O’Leary de hoge energiekosten en de economische schok die door deze problemen werd gegenereerd. Ryanair zal volgens zijn topman echter versterkt uit deze economische dalperiode komen.
Dat hebben eerdere recessies volgens O’Leary duidelijk aangetoond. Hij wees er daarbij op dat Ryanair op voordelige contracten voor de aankoop van brandstof kan terugvallen. Daarnaast kan het bedrijf ook op lage vliegtuigkosten rekenen. Daardoor zal het volgens O’Leary mogelijk worden om met gunstige aanbiedingen klanten bij concurrenten weg te halen.
Besparingen
“Reizigers zullen door de economische vertraging de volgende winter naar mogelijke besparingen zoeken”, verduidelijkte O’Leary. “Daardoor zullen vele klanten van duurdere rivalen naar Ryanair overstappen.”
“De oplopende kosten van het levensonderhoud zullen onvermijdelijk de vraag naar vliegtuigreizen verminderen. Pas midden dit decennium zullen de passagiersaantallen in de Europese luchtvaart terugkeren naar de niveaus die voor de uitbraak van de coronacrisis konden worden gemeld.”
“De Europese luchtvaart moet zich dan ook op een grimmige winter voorbereiden”, merkt O’Leary op. “Dat is weinig opbeurend nieuws voor een sector die al met een bijzonder moeilijke zomer diende af te rekenen.”
“Luchtvaartmaatschappijen ondervonden door personeelstekorten grote moeilijkheden om aan de stijgende vraag het hoofd te bieden. Maar Ryanair zal zijn groei op volle kracht, ongeacht het economische klimaat en de hoge inflatieprognoses. verder kunnen blijven zetten.”
“Ryanair zal van deze situatie kunnen profiteren, aangezien klanten zich tijdens een economische recessie in het algemeen tot goedkopere luchtvaartmaatschappijen wenden. Een aantal personen zal beslissen om minder te reizen, maar vele anderen zullen op zoek gaan naar de goedkoopste tarieven. Ik ben ervan overtuigd dat dit opnieuw zal kunnen worden vastgesteld.”
Kleinere luchthavens
De topman van de Ierse budgetmaatschappij beklemtoonde nog dat bij Ryanair de vroege boekingen voor de volgende winter hoger lagen dan de niveaus die voor de uitbraak van de coronacrisis werden geregistreerd.
“Dit is echter vooral te danken aan de overstap van een aantal passagiers die op zoek waren naar alternatieven omdat andere maatschappijen hun aanbod inperkten”, voerde O’Leary aan. “Ryanair voerde de voorbije zomer 15 procent meer vluchten uit dan dezelfde periode drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie.”
In tegenstelling tot veel van zijn rivalen ondervond Ryanair deze zomer weinig operationele problemen. Dat was volgens analisten gedeeltelijk te wijten aan de beslissing van de maatschappij om het personeel tijdens de pandemie in dienst te houden. Op die manier hoefde Ryanair bij de heropleving van de sector niet naar nieuw personeel te zoeken.
Daarnaast had Ryanair ook het voordeel om vooral vanop kleinere luchthavens te opereren. Daardoor moest de Ierse maatschappij niet met de moeilijkheden waarmee maatschappijen op grotere luchthavens, waar het vliegverkeer vaak zwaar verstoord raakte, afrekenen.
O’Leary gaf anderzijds aan ervan overtuigd te zijn dat de luchtvaartindustrie met het einde van het zomerseizoen ook de zwaarste verstoringen achter de rug heeft.
Ryanair verwacht het huidige boekjaar, dat tot eind maart loopt, 166 miljoen passagiers te vervoeren, tegenover 149,5 miljoen reizigers drie jaar geleden. De maatschappij wil over vier jaar nog altijd een trafiek van 225 miljoen passagiers laten optekenen.
(ns)