In de Europese Unie heeft de biersector dit jaar tot nu toe 20 procent minder omzet geboekt dan dezelfde periode vorig jaar. Tegen het einde van dit jaar kan het verlies echter tot 25 procent oplopen. Dat heeft Pierre-Olivier Bergeron, secretaris-generaal van sectororganisatie Brewers of Europe, in een gesprek met de nieuwssite Euractiv gezegd.
‘De brouwers en de horeca van de Europese Unie zijn bijzonder zwaar getroffen door de reeks lockdowns die in heel Europa zijn opgelegd om de heropleving van de corona-pandemie te vertragen,’ betoogt Bergeron.
‘Sinds de uitbraak van het virus is de Europese bierverkoop met een vijfde ingekrompen. Uit cijfers van de Europese Commissie blijkt dat vijftien lidstaten tot een sluiting van hun cafés zijn overgegaan. Ook de andere landen hebben echter strenge beperkingen opgelegd. In veel gevallen kwam dat in praktijk neer op een sluiting.’
Retail
‘De situatie van de Europese biermarkt is echter niet uniform,’ benadrukt Bergeron.. ‘De verhoudingen tussen horeca en retail kennen immers sterke variaties. In Estland heeft de horeca slechts een aandeel van 7 procent in de totale omzetten, maar in Portugal loopt dat cijfer op tot 70 procent.’
In België viel de bierverkoop in de horeca tussen begin mei en eind juli met 55 procent terug. ‘Maar door de beperking van de sociale contacten kende ook de retailverkoop een sterke inkrimping,’ zegt Bergeron. ‘Zelfs toen de cafés tijdens de zomermaanden opnieuw de deuren openden, belemmerden de eisen op het gebied van social distancing en het lage consumentenvertrouwen een sterk herstel.’
‘Gelijkaardige effecten konden ook in andere lidstaten – zoals Duitsland en Ierland – worden opgemerkt. Anderzijds noteerde Italië, dat na de uitbraak van het virus als eerste tot een lockdown besliste, tijdens de zomerperiode zowel in de retail als de horeca een verkoop die de cijfers van vorig jaar benaderde.’
In het algemeen nam de verkoop in de Europese detailhandel weliswaar toe, maar dat bleek lang niet voldoende om de terugval in de horeca te compenseren.
Fiscaal
Er was volgens Bergeron ook een groot verschil tussen de grote internationale bierproducenten en de kleinere lokale brouwers. ‘Grote groepen konden immers middelen inzetten om de verkoop in de detailhandel te stimuleren,’ verduidelijkt hij. ‘Dat bleek echter voor kleine en middelgrote brouwers veel moeilijker.’
Bergeron geeft wel toe dat de Europese autoriteiten een aantal inspanningen hebben gedaan om de impact van de coronacrisis op de bierverkoop af te zwakken. ‘Dat gebeurde meestal met een aantal specifieke maatregelen, zoals het verlagen van de fiscale tarieven op de verkoop van alcohol,’ merkt hij op. ‘Daarnaast waren er ook subsidies en leningen die de uitbaters moesten helpen het inkomstenverlies gedeeltelijk te compenseren.’
Het is volgens Bergeron echter noodzakelijk dat die inspanningen ook de volgende maanden worden verder gezet. ‘Een snelle afbouw van de beperkende maatregelen lijkt in vele lidstaten immers niet waarschijnlijk,’ oppert hij. ‘Een blijvende steun is dan ook cruciaal om de overlevingskansen van de sector te vrijwaren.’
Bergeron waarschuwt daarbij tevens dat een variërende aanpak met opeenvolgende lockdowns en heropeningen voor de sector rampzalig zou zijn. ‘Bier is een product dat vers moet worden geconsumeerd,’ zegt hij. ‘Eenmaal een biervat is geopend, moet de inhoud binnen enkele dagen worden geconsumeerd. Ook flessenbier kan niet eeuwig worden bewaard.’
Tenslotte benadrukt Bergeron dat de horeca grotendeels bestaat uit kleine bedrijven die heel goed in staat zijn om de vereiste veiligheidsvoorschriften tegen de verspreiding van het virus te volgen.